INTERVIEWSJanuary/08/2025

[Interview] Tristan Arp - “a pool, a portal”

 音楽は、時間や空間、現実と夢を超えて響き合う。その音の中で私たちが見つけるのは、ただのメロディーやリズムではない。Tristan Arpは、音を通して人間の存在とその可能性を問いかけ、個々の音符が持つ無限の意味を探求し続けている。最新アルバム『a pool, a portal』では、彼の音楽的な実験が一層深まり、モジュラーシンセサイザーの即興的なアプローチを駆使して、音楽と生命、そして私たちがまだ見ぬ未来を結びつける視点を提示している。彼の音楽制作の中で生まれた新たな音風景と、未知なるサウンドへの探求が、どのようにして私たちの感覚や世界観を広げ、変容させていくのか。彼自身が語る音楽制作の裏側、そして彼が追い求める「未知なる音」へのアプローチを、インタビューを通して紐解いていく。

__音楽制作に興味を持つようになったきっかけを教えてください。

ギターを弾き始めた10歳頃に、4トラックのテープマシンで初めてレコーディングを経験しました。音程を上げたり下げたり、音を逆にしたりと、音を捉え、一瞬の時間を切り取ることは、本当に魔法のように感じました。粘土のように音を変形させ、今まで聴いたことのないものを作ることができると気づいたのです。その経験は今でもはっきりと覚えています。

__アルバムのタイトルである“a pool, a portal”とは、どのような意味を指しているのでしょうか?

私は可能性のある未来を想像することに興味があって、そうした想像された世界への扉(a portal)となるようなアルバムを作りたかったのです。私は生命とは、ある種の存在の集合(a pool)から生まれるものだと考えており、それがコンセプトの柱となりました。私たちはどこから来て、どこへ行くのか、そしてどこに帰るのでしょうか?

私はポスト・ヒューマンの視点から、かつて人間であった記憶を持ち、やがて生物たちが再び戻るだろうという、沈痛でありながらも楽観的な展望を持つモノローグとして語られるイントロダクションを書こうとしました。


__前作の『Sculpturegardening』に続き、テクノロジーと自然が融合したような世界観が描かれているように感じますが、アルバム『a pool, a portal』全体に通じる主なテーマがあれば教えてください。

新しい世界を想像する実践に取り組むことで、より良い世界の実現に向けて何らかの進歩を遂げられることを願っています。このアルバムで自分自身に与えた創造的な課題は、トラックごとに、ある種、代替的な時間軸や思弁的な未来における異なる側面を探求することでした。希望に満ちたものもあれば、そうでないものもあります。衰退と再生というテーマや、他の知性の形態から学ぶというテーマ、あるいは、物語の中心から人間を排除するというテーマもあります。私はポスト・ヒューマンの視点から、かつて人間であった記憶を持ち、やがて生物たちが再び戻るだろうという、沈痛でありながらも楽観的な展望を持つモノローグとして語られるイントロダクションを書こうとしました。



__プレスリリースには、楽曲のほとんどがワンテイクで録音された音源で、それらを再編集しているとの説明がありますが、このような手法を取った理由について教えてください。

このアルバムを作っていたとき、私はまだモジュラーシンセサイザーの演奏を学んでいる最中で、その魅力に夢中になっていました。モジュラーシンセサイザーを録音する最も直接的な方法は、シンセサイザーのステレオ出力から長時間の即興演奏をそのまま録音することです。ときどき、私は大まかに構成されたパフォーマンスを試して、各パッチ(モジュラーシンセサイザーの音色や設定)をできるだけ多く、異なる方向に持っていこうとしました。それはこのときの私にとって音楽を作る最も楽しい方法だったので、この演奏と発見のプロセスから自然に流れ出てくるものを録音するほかは考えられませんでした。

__「ways of being」で、Mabe Frattiがボーカルで参加していますが、この曲はどのようなことを表現した作品なのでしょうか? また、Mabe Frattiは、あなたから見てどのようなアーティストですか?

Mabeは活気に満ちていて、常に新しい音楽を作っているようなアーティストです。彼女は練習に真剣に取り組み、一生懸命に努力していますが、同時にできるだけ自由で楽しい生活を送ることに専念している姿も見られ、そうしたバランスが私にインスピレーションを与えてくれます。この曲は、個人として、また種として、新しい生き方を学びたいという願いを表現しています。

私自身、人類が永遠に続くわけではないということに安らぎを感じるのは、私が絶滅という考えを好んでいるからではありません。あらゆる生命の形を尊重し、私たち人間が他の生命体よりも重要であるとは感じていないからです。

__「life after humans」は、10分以上に及ぶ楽曲ですが、この曲について詳しく教えてください。

この曲は、先に話した、モジュラーシンセサイザーのための長尺の即興演奏の一つです。もともとは16分くらいあったと思うのですが、興味がなくなった部分をカットして、最も本質的な形と思えるところまで短縮しました。ここには、ピアノ、声、シンセサイザー、パーカッションによる偶然性に基づいた、繰り返しのないパターンを演奏するモジュラーシンセサイザーの複数の重なり合う声が共存しています。ジョイスティック・モジュールを使ってパートをオフにしたりオンにしたり、パラメーターを調節したりして演奏しましたが、曲の大部分は、シンセサイザーが自ら演奏していると言ってもよいかもしれません。19世紀後半に発明された自動演奏ピアノにちなんで、「Player Piano(自動ピアノ)」と名付けようと思ったほどです。私自身、人類が永遠に続くわけではないということに安らぎを感じるのは、私が絶滅という考えを好んでいるからではありません。あらゆる生命の形を尊重し、私たち人間が他の生命体よりも重要であるとは感じていないからです。





 

__アルバムのアートワークは、Zheng Anの写真が使用されていますが、この写真のどのような点に興味を惹かれたのでしょうか?

Zheng Anの世界を見る目は、異世界のような、幻想的な質感を持ちながも実際にはごく自然で地球的な瞬間を見つけ出します。それはまるで魔術的リアリズムのようで、私たちが正しいアングルでそれを見るならば、日常が特別な虹色の輝きを持つ瞬間を誰もが垣間見ることができるのだと思います。こうした瞬間が、ポータル、すなわち別の次元への入り口ではないかと考えています。



__あなたが運営しているレーベル〈Human Pitch〉では、Salamandaなどの作品をリリースしていますが、今後どのような作品をリリースする予定でしょうか?

〈Human Pitch〉の次のリリースは、インドネシアのRaissaというプロデューサーによるもので、彼女はインドネシアで起こっている、非常に興味深く才能あふれる、ポリリズミック・ベース・ミュージックのコミュニティを私に紹介してくれました。彼女はパートナーのHatagarahと〈Non Archive〉というレーベルも共同運営しているので、ぜひチェックしてみてください。

__同じAsa Toneのメンバー、Melati ESPのリミックスEPに「ANDA KATAKAN (Tristan Arp Remix)」を提供していますが、このリミックスを手がける際に、オリジナルの楽曲のどのような点に着目しましたか?

もちろん私はMelatiの歌声に集中していたのですが、Kaazi(Melati ESP、Tristan Arpと同じAsa Toneのメンバー)が作り出した、奇妙に音程が揺れる打楽器のパターンとパッド、すなわちシンセサイザーによる背景音にも興味を惹かれました。彼はパッドとコードのテクスチャーの達人です。その結果、このリミックスでは、私が手掛けたほとんどのリミックスよりも多く、オリジナルの要素を使いました。

 

 


__Asa Toneとしてやソロなど、今後の目標やビジョンについて聞かせてください。

これからも音楽を作ることに喜びを見出し、それを世界と共有し続けたいと思っています。そして、新しい場所を訪れ、その過程で友人を作ることもできればと願っています。今まで聴いたことのない音や音楽で、何かをしたいといつも考えています。映画やゲームの音楽も作曲し続けたいし、新しい形態やサウンド・インスタレーションを探求することで、サウンド・アートの実践を成長させ続けていきたいですね。Asa Toneはもうすぐ特別なコラボレーターと新しいアルバムをリリースする予定で、次のアルバムも形になりつつあります。私のアルバムを聴いてくれたこと、そしてこうした深く掘り下げた質問に感謝します。ありがとうございました。

 

What inspired you to become interested in music production?

When I was about ten year old and starting to play the guitar I had my first experience recording with a 4-track tape machine. Capturing sound, freezing a moment in time––pitching it up, down, reversing it––this all was very magical to me. I realized I could reshape sound like clay and make things I hadn’t heard before. I still remember the experience very clearly.

What is the meaning behind the title of your album, a pool, a portal?

I’ve been interested in imagining possible futures and I wanted to make an album that could serve as a portal into imagined worlds. I think of life as something that comes from some kind of a pool of existence and this became a fixture in the concept. Where do we come from, where are we going, and where will we return?

Following your previous album Sculpturegardening, it seems like you are continuing to explore a world where technology and nature converge. Could you tell us about the main theme that runs through a pool, a portal as a whole?

I hope that by engaging with the practice of dreaming up new worlds, we can make some kind of progress towards realizing a better one. The creative prompt I gave myself with this album was for each track to explore a different point in some kind of alternate timeline or speculative future––some hopeful, some less so. There are themes of decay and regrowth. There are themes of learning from other forms of intelligence, and removing humans from the center of the narrative. I tried to write the spoken introduction as a monologue from the perspective of a post-human intelligence with memories of being human and a somber but optimistic outlook on a landscape whose creatures would return one day.

The press release mentions that most of the tracks were recorded in one take and then re-edited. Why did you choose to use this approach in your recording process?

When I was making this album I was still learning and falling in love with playing modular synthesizer. The most immediate way to record it is just capturing a long-form improvisation from the stereo output of the synth. Sometimes I rehearsed a loosely structured performance, trying to take each patch in as many different directions as possible. It was the most fun way to create music for me at that time so it wasn’t a choice so much as capturing things that were spontaneously flowing from this state of play and discovery.

On “ways of being,” Mabe Fratti contributes vocals. What does this track represent, and how would you describe Mabe Fratti as an artist?

Mabe has a vibrant energy and seems to always be making new music. She takes her practice very seriously and works hard, but I also see her dedicating herself to a life that is as free and enjoyable as possible, which is a balance that inspires me. This song represents a desire to learn new ways of being as individuals and as a species.

“life after humans” is a track that lasts over ten minutes. Could you tell us more about this piece?

This track is one of those long-form improvisations for modular synthesizer I mentioned. I think it was originally about sixteen minutes and I just cut sections wherever I lost interest, reducing it to what felt like its most essential form. There are several interlocking voices from the modular synthesizer playing chance-based, non-repeating patterns of piano, voice, synthesizer, and percussion. The performance involved turning parts off and on and modulating parameters with a joystick module, but for much of the track you could say the synthesizer was playing itself. I almost named it “Player Piano” after the self-playing pianos invented in the late 19th century. I find peace in the possibility that the human species will not continue forever, not because I like the idea of extinction, but because I appreciate all forms of life and don’t feel that we as humans are somehow more important than other lifeforms.

The album artwork features photograph by Zhang An. What about the photo caught your attention?

Zhang An’s eye for the world finds moments that have an otherworldly, fantastical quality that are in fact very natural and Earthly. It’s like magical realism and I think we all catch glimpses of these moments where everyday life has a special iridescence if we’re looking at the right angle to see it. I think these moments are portals.

Your label, Human Pitch, has released works such as those by Salamanda. What are some upcoming releases planned for the label? Also, what inspired you to start the label, and what is its guiding philosophy?

Human Pitch’s next release will by an Indonesian producer named Raissa who has introduced me to a very interesting and talented community of polyrhythmic bass music happening in Indonesia. She also co-runs a label called Non Archive with her partner Hatagarah, which you should check out!

You contributed the remix “ANDA KATAKAN (Tristan Arp Remix)” to Melati ESP’s remix EP. When working on this remix, what aspects of the original track did you focus on?

Of course I was focused on Melati’s voice but I’m also obsessed with the weird pitch-bendy mallet pattern and the pads produced by Kaazi. He is a master of pads and chord textures. I used more of the original elements than I do with most remixes I make.

Looking ahead, what are your goals and vision for your future projects, both as Asa Tone and as a solo artist?

I really just want to continue finding joy making music and sharing it with the world, hopefully traveling to new places and making friends along the way. I always hope to do something with sound and music that I haven’t heard before. I would like to score films and video games and continue growing a sound art practice by exploring new forms and sound installations. Asa Tone is releasing a new album with a special collaborator soon and the following album is taking shape too. Thank you for listening and asking these thoughtful questions.

Photo by Alejandro Marcial

a pool, a portal:
1. a piece of silent
2. Ways of being (feat. Mabe Fratti)
3. a pool, a portal
4. life after humans
5. in regrowth
6. time dilation
7. a collected meaning
8. Invisible cities
9. below the world staring upon

*CDは日本盤のみ。こちらから購入できます。

 

 

インタビュー・翻訳:望月悠生, 遠藤春香, 小泉遥, 光野晴統(UNCANNY, 青山学院大学総合文化政策学部)
編集:東海林修(UNCANNY)