INTERVIEWSNovember/02/2024

[Interview]Time Wharp - “Spiro World”

 ブルックリンを拠点に活動するKaye Logginsによるソロ・プロジェクト、Time Wharp。アンビエント、ジャズ、コスミッシェ、ダンス・ミュージック、ミニマルなど多彩なジャンルを横断する彼女の作品は、実験的かつ独創的で、壮大な世界観が表現されている。これまで、2015年の『Time Wharp』を皮切りに、2017年に『Feel No Pain』、そして、2022年にはLAの名門レーベル〈Leaving Records〉より、現時点で最新アルバムとなる『Spiro World』がリリースされている。

 11月1日には、ボーナストラックとして2曲入りシングル「Ingenue」と「10 Year Warranty」を追加収録した『Spiro World』の日本盤CDが〈PLANCHA〉よりリリースされ、11月2日からは、「FESTIVAL de FRUE 2024」の出演をはじめ、大阪、東京公演を行うジャパンツアーが開催される。そのツアー直前に、アルバム『Spiro World』や、自身の音楽家として背景などについて、その深部を探るべくインタビューを行った。

__Time Wharpというプロジェクトを始めたきっかけと、その名前の由来について教えてください。

2009年から2010年にかけて、当時のインディ・エレクトロニックやヒップホップにインスパイアされて、ラップトップで音楽を制作しているなか、ソロ・プロジェクトを始めたいと思っていました。Time Warpという名前は、『スター・トレック』のようなSFで耳にしたフレーズで、ずっと気に入っていたもので、そこから思いついたんです。Time WarpをHなしで、インターネットで検索すると、たいていは『ロッキー・ホラー・ショー』や15年前のディスカバリー・チャンネルのテレビ番組がヒットするんです。インターネットが私たちみんなをまるでマーケティング担当者のようにしてしまうのは面白いですよね。

__アトランタ出身とのことですが、ニューヨークのブルックリンへはどのような経緯で移り住んだのでしょうか? また、あなたにとってニューヨークとはどのような街ですか?

私はずっと都市部に住みたいと思っていました。LAに移り住みたいと思ったのは音楽シーンが理由でしたが、実際に行ってみると、LAは訪れるには好きな街なのですが、住むには向いていないと気がついたんです。ニューヨークは世界で一番素晴らしい街です。まさにショービズの本場。ライト、カメラ、アクション! ここで成功できれば、どこでだって成功できます。

__あなたが影響を受けたアーティストや好きなアーティストについて教えてください。それらのアーティストのどのようなところに魅力を感じていますか?

Terry Riley、Joni Mitchell、Rush、Rachmaninov、Talking Heads、Flying Lotus、Animal Collective、The Who、Mike Patton and Mr. Bungle、Gershwin、Aphex Twin、Tears for Fears、Steven Halpern、Suzanne Ciani。魅力を感じるのは、ただただ良い音楽だからです。また、Kate NV、Angel Deradoorian、Ana Roxanne、Tim Heideckerといった、尊敬するミュージシャンの友人たちがいます。

__2015年にデビューアルバムとなる『Time Wharp』をリリースしていますが、この作品は、実験音楽やアンビエントに、ダンスミュージックが融合されたような独創的な作品に仕上がっています。パーカッションやサックス、キーボードなどのミュージシャンも参加していますが、どのようなテーマで制作したのでしょうか?

2010年代半ばのハウスやテクノのシーンに夢中になっていて、それを自分の過去の作品と融合させたものを作りたいと思っていました。振り返ってみると、その頃は、Four TetやFloating Pointsをかなり聴いていて、そしてその影響が、作品にしっかり現れていると思います。また、その当時リリースされていたニューエイジやアンビエントの音楽の影響も感じられると思います。ちょうどニューヨークに来たばかりの時期でもあって、その影響も大きいですね。街で自分らしさを見つける中で、喜びに満ちた楽観的なエネルギーが音楽にも表れている気がします。

__同様に、2017年のセカンドアルバム『Feel No Pain』についても教えてください。例えば、アルバムの解説には、「サイクルの行き詰まりは、絶望から希望へという動きへと変わる」とありますが、これについて詳しく教えてください。

そのフレーズは実は〈Astro Nautico〉のレーベルマネージャーのひとり、Bennett Kuhnが書いたものなんです。でも、彼の言うとおりだと思います。当時、私は深い鬱状態にあって、収録されている曲は、即興で作ったもので、カセットに録音したものでした。リリースするつもりはなく、ただ自分を癒すために、ゆっくりとした音で何ができるかを試していただけなんです。それは瞑想的な作業でした。しばらくして気づけば、似たような素材が3時間以上分たまっていて、それを自分だけのものにするのではなくリリースしようと決めました。今では本当に良かったと思っています。


__最新アルバムとなる2022年の『Spiro World』は、Matthewdavidが主宰するLAの〈Leaving Records〉からリリースされていますが、同レーベルからのリリースに至る経緯を教えてください。レーベルに共感した点などはありますか?

以前から〈Leaving Records〉と一緒に仕事をしたいと思っていて、リリースについても話し合っていました。だから、この作品が完成し、Matthewdavidと仕事ができるのは本当に嬉しかったです。〈Leaving Records〉はずっと、LAにおける実験音楽のシーンの最前線にいて、素晴らしいアーティストたちから本当に特別な作品がたくさん生まれています。迷う余地はありませんでした。

この作品は、辛い経験を乗り越え、回復力と楽観的な気持ちを持って進んだ先に生まれる喜びと創造的な自由を表現しているんです。

__タイトルにある“Spiro”は、スピロノラクトンという薬にちなんで名付けられたとのことですが、このアルバムについて詳しく教えてください。

他のインタビューでもう少し詳しく話しているものがあるのですが、私は数年前に薬の副作用やさまざまな人生経験によって、解離状態に陥った時期がありました。作品自体の音からは直接わからないかもしれませんが、その時期に考えたことや感情が反映されています。この作品は、辛い経験を乗り越え、回復力と楽観的な気持ちを持って進んだ先に生まれる喜びと創造的な自由を表現しているんです。

__また、同作のBandcampに記載された「MEDICARE FOR ALL NOW(すべての人に医療保障を)」というメッセージについて、詳しく教えてください。

日本には国民を守るための国民皆保険制度がありますが、アメリカにはそれがありません。それは犯罪的だと私は思います。

__音楽以外のアートや文化が、あなたの音楽に与える影響についてどう考えていますか?

私はコメディアンでもあり、俳優でもあります。若い頃にやっていたことですが、最近また活動を再開し始めました。当時そうしたテーマが『Spiro World』に直接影響を与えたわけではありませんが、今の自分には響くものがあります。必ずしもコメディアルバムを作るつもりはありませんが、いろいろなことに挑戦することで音楽におけるプレッシャーを下げ、恐れずに新しいことに挑むことができています。その結果、次のアルバムでは初めてソングライティングも含まれる予定です。

__ジャパンツアーでは、どのようなライブセットを考えていますか? また、あなたにとってライブとはどのような時間や意味を持っていますか?

ステージでは、即興演奏が増えてきていて、それが私のセットの中で最も重要な要素になっています。アルバムの曲に長いキーボードやギターの即興演奏を加えることが多いですね。これまでの年月の中で、より少ないもので多くのことができるようにシステムを構築し、マルチインストゥルメンタリストとしての技術を磨いてきました。ジャパンツアーは、『Spiro World』のリリース以降に行ったパフォーマンスの集大成であり、新しい素材を取り入れる前の“ラストダンス”のようなものです。何よりも、ステージ上で楽しむことが大切で、観客のみなさんにも楽しんでもらいたいです。自分の作品には真剣に取り組みますが、自分自身をあまり真剣に考えすぎないようにしています。結局のところ、エンターテインメントですから。

__ジャパンツアー後の活動予定について教えてください。また、これからの音楽活動に向けての抱負や目標を教えてください。

新しい作品を制作中で、近いうちに集中して書き上げる時間を確保したいと思っています。自分のセットアップを見直し、ドラムを入れるなど他のミュージシャンのちからも取り入れたいと考えているのですが、これまでなかなか実現できていません。私は経済的に余裕のあるアーティストではありません。ミュージシャンに支払える報酬は低く、移動費が高いので、アメリカでは、複数のミュージシャンと演奏するのは非常に予算がかかってしまいますが、とにかくやってみたいですね。また、現在は脚本を仕上げていて、他の映画やテレビのプロジェクトにも取り組んでいます。日本でのツアーは2024年に掲げた新年の抱負の一つだったので、来年はイギリスにもぜひ戻りたいですね。

Could you share what inspired you to start the Time Wharp project and the origin of its name?

I was creating music on my laptop inspired by some of the indie electronic & hip-hop acts at the time circa 2009/10 and wanted to start a solo project. The name “Time Warp” came to mind because it’s always just been a phrase I appreciated and heard in science fiction such as Star Trek. The H was added specifically for internet search reasons – if you google “Time Warp” without the H you usually get results for Rocky Horror Picture Show or this Discovery Channel TV show from 15 years ago. Funny how the internet makes marketers of us all.

You’re originally from Atlanta. What led you to move to Brooklyn, New York? What does New York mean to you?

I’ve always wanted to live in the city – I thought I wanted to move to LA because of the music scene, but as soon as I got there I realized it’s more a place I like to visit, but not live. New York is the greatest city in the world – showbiz, baby! Lights, camera, action! If you can make it there….

Could you tell us about the artists who have influenced you or whom you admire? What draws you to their work?

Terry Riley, Joni Mitchell, Rush, Rachmaninov, Talking Heads, Flying Lotus, Animal Collective, The Who, Mike Patton and Mr. Bungle, Gershwin, Aphex Twin, Tears for Fears, Steven Halpern, Suzanne Ciani. I’m drawn to it because it’s simply good music! Musician friends I admire also include Kate NV, Angel Deradoorian, Ana Roxanne, and Tim Heidecker.

Your debut album,Time Wharp, was released in 2015. This unique work blends experimental music, ambient sounds, and dance music. With musicians contributing percussion, saxophone, and keyboards, what themes guided your production of this album?

I was really caught up in the house and techno scene of the mid-2010s and wanted to create something that blended that with my previous work. In retrospect, I think I was listening to a lot of Four Tet and Floating Points, and you can definitely hear that in the record as well as some of the New Age & ambient music that was coming out at the time. I think I was fresh in New York at the time and that definitely comes through – there’s a joyous optimism that I can hear coming into my own in the city.

Similarly, could you tell us about your second album, Feel No Pain, released in 2017? The album description mentions, “The stuck-ness of cycles gives way to movement: from despair to hope.” Could you elaborate on this?

That phrase was actually written by one of the Astro Nautico label managers, Bennett Kuhn. I think he was right on the money though – I was in a deep depression at the time and those pieces were improvisational and cassette-based – I didn’t plan on them being a release, they were more just me figuring out what I could do with slow sounds to make myself feel better. It was meditative. After a while, I realized I had over 3 hours of similar material and decided to make it a release rather than keep it to myself. I’m glad I did.

Your latest album, Spiro World, was released in 2022 through Leaving Records, based in LA and founded by Matthewdavid. Could you share the story behind your release with this label? What aspects of the label resonate with you?

I’d been wanting to work with Leaving for a while and had been discussing a release, so it was great to be able to work with Matthewdavid once the record was finished. Leaving has long been at the vanguard of LA’s experimental scene and there’s a lot of really special stuff coming out of there with so many great artists. It was a no-brainer.

The title “Spiro” is inspired by the medication spironolactone. Could you provide more details about this album?

There’s some other interviews online where I go into more detail, but essentially I experienced some strange side effects from the medication as well as life experiences that led to a period of dissociation that was present during some of that time a few years ago. The record itself doesn’t necessarily sound it, but is a reflection of thoughts and feelings from that time. I think the record reflects a joyous and creative freedom that comes after tough life experiences and building resilience and optimism.

Additionally, could you elaborate on the message “MEDICARE FOR ALL NOW” noted on your Bandcamp?

In Japan, there is a national single-payer healthcare system that takes care of its citizens. In the United States, we don’t have that & I believe It is criminal.

How do you think other forms of art and culture influence your music?

I’m also a comedian and actor, something I did when I was younger and recently started again. While those themes didn’t necessarily influence Spiro World at the time, certain themes resonate currently. Not that I’m going to make a comedy album necessarily, but forcing myself to do different things allows me to lower the stakes in my music and try different things without fear. My next record as a result will include songwriting for the first time.

What kind of live set are you planning for your Japan tour? What does performing live mean to you, and what kind of experience does it represent?

I am increasingly an improviser on stage, and that’s probably the single biggest factor in my sets – padding album tracks with long periods of keyboard and guitar improvisation. Over the years I’ve designed a system to allow me to do more with less and be a multi-instrumentalist. The Japan tour is a culmination of performances I’ve done since Spiro World’s release and is kind of a “last dance” before incorporating some of my newer material. Mostly, I want to have fun on stage and I want the audience to have fun. I want to take the craft seriously without taking myself too seriously. It’s entertainment after all.

What are your plans following the Japan tour? Also, could you share your thoughts or goals for your future musical activities?

A new record is in the works, and I’m going to try to dedicate some concentrated time to finish writing it soon. I want to take some time to revamp my setup and incorporate other musicians such as a drummer, something I’ve been trying to do unsuccessfully for a while. I am a poor working artist and it’s very expensive to perform with multiple musicians in the US, as fees are low and travel is expensive. I want to do it anyway! I also am finishing a screenplay and working on other film and TV projects. Japan was a New Year’s Resolution for 2024, and next year I’d love to go back to the UK.

Time Wharp Japan Tour 2024

FESTIVAL de FRUE 2024
日程:11月2日(土) & 11月3日(日)
※Time Wharpは11月2日に出演
会場:つま恋リゾート彩の郷 (静岡県掛川市満水(たまり)2000)
時間(予定):
11月2日(土) 開場 10:00 / 開演 11:00 / 終演 27:00
11月3日(日) 開場 9:00 / 開演 9:00 / 終演 22:00

チケットや他の出演者の詳細はFRUEのウェブサイトをご確認ください。
https://festivaldefrue.com/

Time Wharp大阪公演
日程:11月4日(月・祝)
会場:CIRCUS Osaka
時間:OPEN 18:30 START 19:00
料金:ADV ¥4,300 / DOOR ¥4,800 *別途1ドリンク代金700円必要

出演:
Time Wharp
食品まつりa.k.a foodman

前売りチケットのご購入はこちらから:
https://www.artuniongroup.co.jp/plancha/shop/archives/3222

Time Wharp 東京公演
日程:11月6日(水)
会場:CIRCUS Tokyo
時間:OPEN 18:30 / START 19:30
料金:ADV ¥4,300 / DOOR ¥4,800 *別途1ドリンク代金700円必要

出演:
Time Wharp
Wool & The Pants

前売りチケットのご購入はこちらから:
https://www.artuniongroup.co.jp/plancha/shop/archives/3222

 

Spiro World
01. East. River. Dusk
02. Lupron
03. TOTP
04. Mixo. World
05 No Furniture-Tanagra
06. Tezeta
07. Spiro World
08. Delay I
09. Ingenue (Bonus Track)
10. ETGSS (Bonus Track)
11. Year Warranty (Bonus Track)
12. R (Version) (Bonus Track)

インタビュー・翻訳:大田健、阿部草馬、荒木十嬉、大谷優(UNCANNY, 青山学院大学総合文化政策学部)
編集:東海林修(UNCANNY)