INTERVIEWSSeptember/07/2023

[Interview]Khotin - “Release Spirit”

 カナダ・エドモントンを拠点に活動するプロデューサー、Dylan Khotin-Footeによるプロジェクト、Khotin。今年2月には、前作『Finds You Well』からおよそ2年半ぶりとなるアルバム『Release Spirit』をリリースし、同作でもまた彼らしい、アンビエントとニューエイジを横断するサウンドを紡ぐような、独自の世界観を描き出だしている。初の来日公演となる「KHOTIN JAPAN TOUR 2023」の開催を控えるなか、今回のインタビューでは、『Release Spirit』の制作背景や来日公演について話を聞いた。 


__前作『Finds You Well』をリリースした2020年にインタビューをしたときには、すでにバンクーバーから故郷のエドモントンに移り住んだ時期でした。その後、エドモントンでの生活はいかがですか。

エドモントンに帰ってからの生活は順調だよ。ここでのゆっくりとした生活のペースにも慣れて、家族と過ごす時間を大いに楽しんでいる。大都市に比べると、自分の興味のあるタイプの音楽やアートを見るための選択肢が少ないから、少し孤立してしまうこともあるけど、これを機に、イベントを開いたり、より多くの人に会ったりして、ここでのコミュニティーにもっと関わりたいと思っている。それと、街の外に出て演奏する機会が増えたから、忙しさを感じるようにもなったね。

自分にとって、“Release Spirit”というフレーズに込められた意味は、故郷に戻ったあと、再び自分自身を見つけるために、ある種の人生や芸術への期待を手放すということでもあったんだ。

__〈Ghostly International〉のプレスリリースによれば、『Release Spirit』のタイトル、“Release Spirit”は、「World of Warcraft」というゲームのゲーム内に設定された仕組みの名称に由来しているそうですね。その仕組みは、プレイヤーが死亡すると魂を解放され、自分の死体を見つけて生き返るゴーストとして戻ってくる、といったものだそうですが、このタイトルの意味について詳しく教えてください。

ゲームの中でも特にMMORPG*は、僕にとって常にインスピレーションの源になっている。WoW(World of Warcraft)に由来するこの“Release Spirit”というタイトルは、僕がそのゲームでいかに時間を費やしたかを称えるのにふさわしいものだと感じたんだ。自分にとって、“Release Spirit”というフレーズに込められた意味は、故郷に戻ったあと、再び自分自身を見つけるために、ある種の人生や芸術への期待を手放すということでもあったんだ。

*MMORPG(Massively Multiplayer Online Role-Playing Game)…オンラインゲームの一種で、数千人規模の人数が同時に参加して遊べるロールプレイングゲームのこと。

__「3 pz」に収録された音声は、あなたの家族が2世代前にカナダに移り住み、あなたの祖父母が英語を学ぶために使った音声チュートリアルのものだそうですね。この音声も、過去や家族というテーマを想像させますが、この曲であなたは、どのようなことを表現したかったのでしょうか。

そう、このチュートリアルの音声は、祖母の家のガレージで見つけたカセットテープを録音したものなんだ。家に持ち帰って聴いてみたら、この曲やアルバム全体にとって完璧なアクセントになると感じたんだよ。この録音は、家族との深いつながりと自分たちの文化的なルーツを表現しているんだけど、過去に使用したほかの録音物と同じように、ユーモアの要素も加えている。自分の作品をシリアスなものにし過ぎないようにしているから、これは重要なことなんだ。こうしたユーモアのある瞬間は、聴く人の心を掴むこともあれば、場合によっては、誤解を招くこともあるし、曲を台無しにする可能性もあると思う。でも、聴く人たちには、僕の音楽を好きに解釈して楽しむ自由があるから、僕はそれも良いかな、と思っているんだ。

__「Fountain, Growth」は、Tess Robyが共演していますね。彼女と共演したきっかけについて教えてください。また、この曲のテーマについて教えてください。

Tessとは数年前から知り合いで、彼女の音楽プロジェクトと写真にはいつも感銘を受けていたんだ。この曲のインストゥルメンタルバージョンが完成したあと、ボーカルを加えることで多くの可能性が生まれると感じたんだ。それを本能的にTessに送ってコラボレーションしてくれるか聞いてみたんだけど、幸運なことにオファーを受けてくれたんだ。

以下は、Tessから直接もらった言葉だよ。

「この曲の歌詞とメロディを書いたのは2021年の3月のことでした。同時期に『Ideas of Space』の制作も終わるところだったので、Dylan(Khotin)とこの曲を作ることにうまく集中できたんです。私は彼の音楽が大好きだったので、このコラボレーションは本当にエキサイティングなものでした。

歌詞についてはあまり考えず、音楽の雰囲気に合ったメロディを作成することに集中しました。軽やかで風が吹いているような暖かさを感じるものにしたかったのです。最初の音源をDylanに送ったとき、彼は何も変えようとしませんでした。ぴったりはまったのです。

今この曲を聴くと、人間関係の中での成長について歌っているように感じます。本当の自分であると感じさせてくれる人と一緒にいる感覚、そしていつでも帰ることのできる人がいることを知っている感覚です。この曲を書いていた頃、噴水の夢を見たことがあるのですが、Dylanの音楽にも水がとてもよく出てきます。すべてがとても自然に結びついていて、振り返ってみると本当に素晴らしいことだと思います」

__「Fountain, Growth」は、ミュージックビデオも公開されていますが、クレジットを確認すると、映像の素材は、あなたとTess Robyが撮影したものが使用されています。この映像について詳しく教えてください。

ビデオの素材は、僕がソニーのハンディカム Hi8で撮影して、歌詞はVideonicsのTitlemakerという機材で付けたんだ。Tess Robyとのコラボレーションという意味付けを深めるために、彼女に同じようなビデオカメラの映像がないか聞いてみたんだけど、最近旅行でベルリンに行ったときに、VHS-Cで撮った素材をいくつか送ってくれたんだ。それらを加えたすべての映像を編集して、最終的な作品に仕上げている。

左の写真は、僕のアパートの前にあるお気に入りの木で、真ん中の写真は、近所で取り壊しが決まったビルの隣にあった看板だね。そのビルが閉鎖されても看板はしばらく空白だったんだけど、誰かがその真ん中に緑色のペイントボールを撃ち込んだんだ。僕はそれが何だか意図的な芸術作品のように思えたんだよね。

__アルバムのジャケットの表紙には、3枚の写真が配置されています。これらは、何を意味するものなのでしょうか。

この3枚の写真は、「Fountain, Growth」のミュージックビデオにも使用されているスチール写真なんだ。左の写真は、僕のアパートの前にあるお気に入りの木で、真ん中の写真は、近所で取り壊しが決まったビルの隣にあった看板だね。そのビルが閉鎖されても看板はしばらく空白だったんだけど、誰かがその真ん中に緑色のペイントボールを撃ち込んだんだ。僕はそれが何だか意図的な芸術作品のように思えたんだよね。残念なことにその看板は建物と一緒に撤去されてしまったんだけど。最後の右の写真は、僕の家族の家の天窓から差し込む夕日の写真だね。これらを組み合わせることに特別な意味はないんだけど、3枚の写真を一緒に見ることが出来るという点で、このジャケットを気に入っているんだ。

__今回ミックスを担当したNik Kozubとは、楽曲の全体的な着地点について、どのようなことを話し合いましたか。

はじめは、アルバムからのシングル曲だけのミックスをNikに打診したんだけど、すぐに、2、3曲のミックスよりも、アルバム全体をミックスしてもらう方が、一貫性があって最高の仕上がりになるだろうと判断したんだ。もちろん、彼とはこれまでに何度も仕事をしていて、そのほとんどがマスタリングだったけど、今回はこれまでで一番大きいプロジェクトだったし、僕の音楽で彼と仕事ができたことは素晴らしい経験だったよ。彼はアルバムのマスタリングも担当していて、最終的な流れや曲順についてもたくさんの助言をくれたよ。

__9月に開催されるジャパンツアーについて聞かせてください。今回は初のジャパンツアーとなりますが、どのようなライブセットを予定していますか。

今回のツアーは、東京のsoupで2日連続ライブをやって、新潟の木揚場教会、大阪のCIRCUSでライブをする予定になっている。東京のMITSUKIでのDJセットも近々発表になると思う。僕のライブセットでは、過去にリリースした曲と未発表の新曲を披露する予定だよ。それと、すべてのライブで、バックに僕が制作したビジュアルを投影する予定。Chee Shimizu、H. Takahashi、DJ Trystero、Hiroshi Ebina、Jacob、深世、Endurance、1729といった、ローカルのアーティストやDJが公演に参加してくれることも、とても楽しみにしている。

__今回の来日で楽しみにしていることがあれば教えてください。

やっと日本に行くという夢が叶った! 日本の友人や僕の音楽を聴いてくれている人たちに会えることにとても興奮しているよ。ライブのほかにも、レコードショップ、本屋、洋服屋、中古家電屋、友人が勧めてくれたレストランに行くのも楽しみにしている。僕は特にとんかつが大好きだから、日本でとんかつを食べるのがとても楽しみだね! 僕のリストにあるすべての場所に行くには時間が足りないから、ゆっくりと街を散策して、初めての日本でできる限り多く文化を吸収したいと思っている。とにかく今は今回のツアーがうまくいって、将来また日本に来られたらいいなと思っているよ!

__ジャパンツアー後の活動予定について教えてください。

ツアーのあとは3日間家に戻って、それからまた旅に出る予定になっている。まずはフィラデルフィアの「Making Time」というフェスティバルに出演するんだけど、とても楽しみにしている。ラインナップが本当に印象的で、ほかに出演するたくさんのアーティストのパフォーマンスを見るのが待ちきれないんだ。そのあとはすぐ、Rival Consolesの北米ツアーの東海岸の公演に参加して、ニューヨーク、モントリオール、トロントで3公演を行う予定になっているよ。というわけで、9月は僕にとってこれまでで最も忙しい月になるんだけど、10月には少し休めると思うから、それも楽しみにしているところだよ!

When we interviewed you in 2020 after the release of your previous work, “Finds You Well,” you had already relocated from Vancouver to your hometown of Edmonton. How has life been in Edmonton since then?

Life has been good back home in Edmonton. I have settled into the slower pace of life here and enjoy spending a lot of time with my family. Sometimes it does get a little bit isolating as there are not many options for seeing the type of music or art I am interested in compared to larger cities, but I am trying to start taking this opportunity to become more involved in the community here by throwing events and meeting more people. I have also been accepting a lot more opportunites to travel and perform out of town which keeps me feeling busy and it always makes returning home a nice and revitalizing experience. 

According to the press release from Ghostly International, the album title “Release Spirit” borrows from the mechanic in the game “World of Warcraft.” In this game, when players die, they are prompted to release their spirits and return as ghosts to find their corpses and come back to life. Could you tell us more about the meaning of this title?

Video games, particularly MMORPG’s have always been an inspiration for me and the Release Spirit title which is derived from WoW felt like a fitting tribute to how much time I have spent playing that game. To me the meaning behind the phrase “Release Spirit” was also about letting go of certain life and artistic expectations to find myself again after moving back home.

The sound on “3 pz” is from an audio tutorial that your grandparents used to learn English when your family moved to Canada two generations ago. This sound also evokes the theme of the past and family. What did you try to express in this song?

The audio tutorial recording is from a cassette tape I found in the garage at my grandma’s house. I took it home and listened to it, and it felt like a perfect addition to the song and the album as a whole. The recording expresses the deep connection I have with my family and our cultural roots, but like many other recordings I have used in the past it also adds an element of humour to the music, which is important to me as I really try not to take my work too seriously. I feel like these humourous moments can either connect with people or it can rub them the wrong way and by some accounts even potentially “ruin” a song for them, which I like about it too, as people are totally welcome to enterprit my music however they please. 

You collaborated with Tess Roby on “Fountain, Growth.” Please tell us how you came to work with her. Also, could you tell us the theme of this song?

I have known Tess now for several years and  have always admired her musical projects as well as her photography. Once I completed the instrumental version of the song I felt like it could have a lot of potential for the addition of a vocal and my first instinct was to send it over to Tess to see if she would be willing to collaborate with me on it and luckily she agreed! 

Here are some words directly from Tess: I wrote the lyrics and melody for this song back in March 2021. I was wrapping up Ideas of Space at the same time and it was nice to shift focus to work on this track with Dylan. I had always loved his music so the collaboration was really exciting. I wasn’t thinking about the lyrics too much when I wrote them, but was more focused on creating a melody which matched the feel of the music: something light, airy and warm. When I sent the first pass to Dylan,  he didn’t want to change anything – it clicked. When I listen to the song now, I feel that it’s about growing within a relationship. The feeling of being with someone who makes you feel like your truest self, and knowing you have someone you can always return to. I had this dream about a fountain around the time I was writing it, and water is very present within Dylan’s music – everything came together so naturally, which is really nice to look back on. 

The music video for “Fountain, Growth” is also available. When we see the credits, the video material was shot by you and Tess Roby. Could you tell us more about this video?

The material in the video was shot by me with a Sony Handycam Hi8 camcorder and the lyrics were added using a Videonics title-maker machine. To continue with the spirit of collaboration of this song I asked Tess to see if she had any similar camcorder footage available to use and she sent me some material that she had shot on VHS-C while on a recent trip to Berlin and I edited all footage together to create the final video. 

On the cover of the album jacket, three photos are arranged. Could you tell us what is the meaning of these things?

The three photos are all stills which can be seen featured in the Fountain, Growth video. The first image is just a tree I like infront of my apartment building. The middle photo is a sign that was located next to a building that was set to be demolished in my neighbourhood. When the business shut down the sign was left blank for a while and someone shot it with a green paintball right in the center, which to me looked almost like an intentional piece of art whenever I passed by. Sadly the sign has since been removed along with the building. The final photo on the right is a sunset shining through a skylight at my family’s home. Combined there really isn’t much meaning, I just like how they all looked together.

What did you discuss with Nik Kozub, who mixed the song, about the overall approach to the songs?

At first I approached Nik to help me with mixing just the singles off the album, but we quickly decided that the best and most consistent result would be to mix the entire album rather than just a couple tracks. Of course I have worked with Nik before many times, mostly with mastering, but this was the largest project we have worked on to date and it was another great experience working with him on my music! He also mastered the album, and provided a lot of help with the final sequencing and order of the tracks.

Please give some details about your upcoming tour in Japan this September. This tour will be your first Japan tour. What are you planning for your live set?

I will be performing two back to back live shows at Soup in Tokyo as well as a performance at Kiageba Church in Niigata and Circus in Osaka. We will also announce a DJ set at Mitsuki in Tokyo soon. My live set will be a performance of many of my previously released songs as well as some new and unreleased music. I will also have a visual component that I created projected behind me during all of the shows. I am very excited about the local performers and DJ’s joining me at these shows as well: Chee Shimizu, H. Takahashi, DJ Trystero, Hiroshi Ebina, DJ Jacob, 深世, Endurance, 1729.

What are you looking forward to about your upcoming visit to Japan?

It’s a dream come true to finally be able to come to Japan! I am mainly very excited to be performing and meeting many of my Japanese friends and listeners. Aside from the shows I can’t wait to visit some record stores, book stores, clothing and used electronics shops as well as going to some of the restaurants that my friends have recommended. I especially love tonkatsu, so I am looking forward to trying some of it in Japan! I realize I won’t have time to visit every place on my list so I am just looking forward to taking it slow and exploring the city and taking in as much culture as I can for my first visit. Hopefully the trip goes well and I can make plans to come back again in the future!

Could you tell us about your plans after the Japan tour?

After the tour I have 3 days back home and then I will be back to travelling again. First to Philadelphia to perform at a festival called Making Time which I am really looking forward to. The line up is really impressive and I can’t wait to see many of the other artists performing. Right after that I will be joining the artist Rival Consoles for 3 shows in New York, Montreal, and Toronto for the east coast portion his North American tour. So September will be one of the busiest months ever for me but I can look forward to getting some rest in October!

KHOTIN JAPAN TOUR 2023
Khotin 東京公演①
日程:9月9日(土)
会場:落合・soup
時間:OPEN/START 18:00
料金:ADV ¥3,800 / DOOR ¥4,300

LIVE:
Khotin
Hiroshi Ebina

DJ:Chee Shimizu

Khotin 東京公演②
日程:9月10日(日)
会場:落合・soup
時間:OPEN/START 18:00
料金:ADV ¥3,800 / DOOR ¥4,300

LIVE:
Khotin
H.Takahashi

DJ:DJ Trystero

Khotin 新潟公演
experimental room #39
日程:9月16日(土)
会場:木揚場教会(新潟市中央区礎町通上一ノ町1957 / TEL 025-229-1870)
時間:開場17:00 / 開演18:00
料金:予約3500円 / 当日4000円 / 新潟県外3000円 / 18才以下無料!
○メールにてチケットのご予約を承ります。件名を「9/16チケット予約」として、ご氏名・電話番号・ご希望の枚数をお送り下さい。
ご精算は会場入場時となります。
info@experimentalrooms.com
○会場敷地内は駐車厳禁となっております。車でお越しの場合は近隣の有料駐車場をご利用下さい。

LIVE:
Khotin
深世

DJ:Jacob

詳細: http://www.experimentalrooms.com/events/39.html
主催:experimental rooms

Khotin 大阪公演
日程:9月17日(日)
会場:CIRCUS Osaka
時間:OPEN/START 18:00
料金:ADV ¥3,500 / DOOR ¥4,000 *別途1ドリンク代金600円必要

LIVE:
Khotin
Endurance

DJ:1729

Khotin Japan Tour 2023 special merch items:
💿 Khotin “disc for japan” (KIND 009)
👕 Khotin Industries ”Pollinate” LS

Release Spirit:
01. HV Road
02. Lovely
03. Home World 303
04. 3 pz
05. Computer Break (Late Mix)
06. Fountain, Growth (ft Tess Roby)
07. Life Mask
08. Unlimited <3
09. Techno Creep
10. My Same Size
11. Sound Gathering Trip
12. Dreamfoil (Bonus Track)

Photo (Khotin) by Patrick Holland

Photo (Khotin and Tess Roby) by Hugo Bernier and Tess Roby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

インタビュー・文・翻訳:坂田望、鈴木万里佳、木村遥斗、山内菜摘、山本藍(UNCANNY, 青山学院大学総合文化政策学部)
編集:東海林修(UNCANNY)