INTERVIEWSOctober/13/2018

[Interview]Geotic-“Traversa”

 Bathsとしても活動する、LAのアーティスト、Will Wiesenfieldによるサイド・プロジェクト、あるいは、プライベート・プロジェクトとして作品を発表し続けてきた、Geotic。昨年、〈Ghostly International / Tugboat Records〉より、初のスタジオ・アルバム『Abysma』をリリースし、Bathsとはまた別のWiesenfieldによる彼独特の思考や感覚を表現してみせた。本作『Traversa』は、その『Abysma』に続くGeoticのスタジオ・アルバムとなっており、「旅」をテーマのひとつに掲げながら、さらにそのスタイルを拡張させた作品となっている。

 今月、Baths名義による東京・大阪の来日公演に加えて、初のGeotic名義での来日公演も控えるWiesenfieldに、最新アルバムとなる『Traversa』について、作品の持つ背景を中心に話を聞いてみた。

__Geoticとして昨年春にアルバム『Abysma』、Bathsとして昨年秋にアルバム『Romaplasm』をリリースしています。今作『Traversa』は、『Romaplasm』の後に制作を開始したのでしょうか。

そう。『Traversa』は、『Romaplasm』の制作が終わった2017年の2月か3月の後に制作を開始したんだ。

__タイトルの“Traversa”の意味について教えてください。これはイタリア語でしょうか。

これは、現実の世界にはない言葉の意味として使っている。「越える」とか「横断する」という意味の“Traverse”にとても近い。でも、“Traversa”は、前のアルバムのタイトルでもある“Abysma”の感覚にも似ているから、わざと少し変えている。アルバムに収録された全ての曲は、何らかの形で、旅にインスパイアされたものではある。

__本作の制作全体におけるインスピレーションに関して、「良い旅を経験すると、“脳”を望む通りの場所に辿り着かせることができる」とコメントを発表していますが、詳しく教えてください。

もちろん。僕は、自分の精神をどこかへと冒険させてくれたり、それでいて押し付けがましくないような音楽の大ファンなんだ。僕が旅をしているときは、特にそういったような音楽を聴くようにしている。『Traversa』は、同じように旅の曲がりくねっていくような感覚に寄り添ってくれる何かを作ることへの僕の挑戦だったんだ。

__「Gondolier」は、アルバムからのファースト・シングルですが、この曲のコンセプトについて教えてください。また、この曲をファースト・シングルとして選んだ理由を教えてください。

「Gondolier」は、ライト・ファンタジーなんだ。そこでは、語り手と彼の恋人が夜に逃避する間に、語り手の心情を駆け抜けた感情が描かれている。それとこの曲は、アルバムの中でも、一番ヴォーカルのメロディがダイレクトに感じるから、シングルとして良いな、と思ったんだ 🙂

__1曲目に収録された「Knapsack」では、”somewhere i might be / a modern human being / but not here(どこかでもしかしたら僕は / 現代的な人かもしれない / でもここでは違う)”とリリックにありますが、どのような意味なのでしょうか。

このリリックは、どのように、いつ、自然に囲まれているのか、都会が完全に消えていくのかについてのもので、そこでは、その人が持つ現代的な部分は存在しない。このテーマは、自然とハイキング、それと、野生の中で一日を過ごした時の感覚に思いを巡らせることに関係していると思う。

__「Terraformer」では、“the human race is a patient swarm(人類は忍耐強い群れだよ)”など、抽象的なリリックが綴られていますが、この曲のメッセージについて教えてください。

「Terraformer」は、そうだな……“宇宙の植民地化”みたいなものかな? 人類は、他の星のシステムまで手を広げて、占領しようとしている。でも、この曲は、その状況のもとで身動きが取れない、宇宙船の労働者の視点から語られたものなんだ。テーマとしてはとても暗い曲だね。他の文明を破壊していながら、物事を変えるには無力であることについて語ったものだから。

__今作は、アルバム全体に特に疾走感がありますが、制作面において、特にこだわった点があれば教えてください。

まさにそれがアイデアだったんだ! そこには、繰り返される一定の動きがある。僕はそこから、船のようなものに乗っていて、どこか新しいところへ向かって、物思いにふけるように感じて欲しかったんだ。ビートはしっかりと存在して欲しかったけど、それは重すぎず、不快にならないようにしたかった。メロディのパートは自由に動いていて、それ自体の中にリズムが存在しているんだ。

__前回のBaths名義のインタビューの中で、あなたは、作品のテーマのひとつとして、現実逃避について言及していました。旅と現実逃避には共通点も多いと思いますが、これらの関連性についてどのように考えていますか。

まったくその通りだね。旅と現実逃避には共通点は多いと思う。現実逃避は、もっと現実と劇的に離れるようなもの。『Romaplasm』の中で、特にフォーカスしたようにね。一方で、旅は、全く新しい何かを感じるための実生活における解決法だと思う。『Traversa』は、現実逃避と旅というその二つの間にあるものと思っている。

__本作『Traversa』リリース後の予定について教えてください。

できれば、もっとGeoticのショウをやってみたい。このアルバムの曲をもっともっと演奏したいんだ! それと、新しいBathsのショウにも来年に向けて取り掛かる予定でいる。今、Bathsの別のリリースに取り組んでいて、それとこれからいくつか作曲をする予定もあるよ。

__ありがとうございました。

こちらこそ、ありがとう! <3

You released the album “Abysma” as Geotic in the last spring, and the album “Romaplasm” as Baths in the last autumn. Did you start to make “Traversa” after “Romaplasm”?

Yes, I started Traversa just after I finished Romaplasm, in February and March of 2017.

Could you tell us the meaning of the title “Traversa”? Is this Italian?

It’s actually not a real word. It is very similar to “Traverse”, meaning “travel across or through.” But “Traversa” has a similar feeling to “Abysma” so I intentionally changed the word a bit. All the songs are inspired by travel in some way.

About the whole inspiration in this album,  you announced “The whole inspiration of this record is borne of that feeling when travel is good and you can let your brain go where it wants to”. Could you give us more details about this?

Sure. I’m a big fan of music that lets my mind wander and isn’t too intrusive— When I’m traveling, especially, I listen to as much of that sort of music as I can. “Traversa” was my try at making something to accompany that same meandering feeling of travel.

”Gondolier” is the first single from the album, what is the concept of this song?  And also, why did you choose this song as the first single?

“Gondolier” is a light fantasy that follows the emotions running through a narrator’s mind while he and his lover run away in the night. This song felt like it had the most direct vocal melody on the record so felt like a good single 🙂

In “Knapsack”, there is “somewhere i might be / a modern human being / but not here” in lyric, what does it mean? Could you tell us what kind of theme you made for this song?

That lyric is about how, when you’re surrounded by nature, the urban world fades away completely, and the modern parts of yourself don’t exist. I think the theme relates to nature and hiking, and ruminating on the feeling of a day out in the wilderness.

In “Terraformer”, abstract lyrics such as “the human race is a patient swarm” are written. Could you tell us the message of this song?

“Terraformer” is sort of about… space colonization? The human race is branching out and taking over other star systems, but the song is told from the perspective of one worker on a ship stuck with his circumstances. It’s a very bleak song in its subject matter, talking about destroying other civilizations and being helpless to change things.

How did you establish this record’s sound? In this album, there seems to be a sense of speedy like a jet aircraft in whole. 

That was sort of the idea! That there is almost constant motion. I wanted it to feel like you’re always on some moving vessel, headed someplace new, lost in your thoughts. I wanted the beats to be very present, but never too heavy and off-putting. A lot of the melodic parts move around and have a lot of rhythm within themselves.

In our interview of last time (as Baths), as one of the theme of the work, you mentioned escapism. We think that there are many things in common between travel and escapism. How do you think about these relationships?

Absolutely. I think they have a lot in common. I think Escapism is a more dramatic separation from reality, which a lot of Romaplasm focused on, whereas Travel is an accessible real-life solution to feeling something entirely new. “Traversa” sits somewhere between the two, I think.

What’s coming up next for you after your release of “Traversa”?

Hopefully more Geotic shows, I would love to play this record around more! I am also going to work on a new Baths show as well in the new year. I have some other Baths releases I’m working towards, and also some scoring things in the future.

Thank you so much.

Of course, thank you! <3

Traversa:
1. Knapsack
2. Swiss Bicycle
3. Harbor Drive
4. Aerostat
5. Town Square
6. Terraformer
7. Gondolier
8. Maglev

解説: 東海林 修(UNCANNY)
対訳: ermhoi

■公演情報
Tugboat Records presents Geotic Live in Japan 2018
日程: 2018年10月23日(火)
時間: OPEN 19:00 / START 19:30
会場: CIRCUS Tokyo
料金: レーベル割価格 ¥3,500(ドリンク代別)*限定50枚 (9/19 20:00〜)
https://goo.gl/forms/lCgKeopvmrrjs7543

前売り価格 ¥4,000(ドリンク代別)

オープニング・アクト: 食品まつり a.k.a foodman

各プレイガイド Pコード:129991/Lコード:71470/e+ (9/19 20:00〜)

Tugboat Records presents Baths Live in JAPAN 2018
東京公演
日程: 2018/10/22(月)
時間: OPEN 19:00 / START 19:30
会場: 渋谷WWW

レーベル割価格 ¥4,300(ドリンク代別)*限定100枚 (9/13正午〜)
https://goo.gl/forms/McdPioHT9vFL6BbB2

前売り価格 ¥4,800(ドリンク代別)
各プレイガイド Pコード:130-011/Lコード:70460/e+/WWW店頭 (9/17(月)10:00~)

大阪公演
日程: 2018/10/25(木)
時間: OPEN 19:00 / START 19:30
会場: 大阪 Socore Factory

レーベル割価格 ¥4,000(ドリンク代別)*限定50枚 (9/13正午〜)
https://goo.gl/forms/McdPioHT9vFL6BbB2

前売り価格 ¥4,500(ドリンク代別)
各プレイガイド e+ のみ (9/17(月)〜)

インタビュー・文・訳: T_L