INTERVIEWSNovember/17/2017

[Interview]Japanese Breakfast – “Soft Sounds from Another Planet”

 Japanese Breakfastは、アメリカ・オレゴン州出身のMichelle Zaunerによるソロ・プロジェクト。昨年〈Dead Oceans〉よりリリースされた『Psychopomp』は、自身の母親を亡くした悲しみが色濃く反映された作品でありながら、彼女の作り出すノスタルジックで輝きに満ちた音の世界を感じ取ることができる。そして、今夏、同じく〈Dead Oceans〉よりリリースされたセカンドアルバム『Soft Sounds from Another Planet』は、自身の母親の死を受け入れ、そこから立ち直っていく過程が描かれている。また、本作は、前作とは異なり、SF(サイエンス・フィクション)がコンセプトとなっており、サウンドにもエレクトロの要素が取り入れられている。

 自身の成長の過程を反映しながら、アーティストとしても新たなサウンドを追求し続けるJapanese Breakfast。12月には、東京と大阪で初来日公演「JAPANEASE BREAKFAST JAPAN TOUR 2017」を開催することが発表されており、初来日への期待も高まる中、セカンドアルバム『Soft Sounds from Another Planet』を中心にインタビューを試みた。

__はじめに、Japanese Breakfastという名前の由来を教えてください。

“Japanese Breakfast”って、とても素敵で美しくて、みんなそこから素晴らしいイメージを想起できるような気がしたから。

__Little Big Leagueのボーカルも務めていますが、そこからソロ・プロジェクトを始めることになったきっかけについて教えてください。

当初は、バンドにいることが息苦しく感じて、自分が唯一のディレクターになれるような自分だけのプロジェクトを持ちたかったんだと思う。Japanese Breakfastは『June』っていうローファイなテープから始まったんだけど、その年の6月、毎日曲を書いてそれを録音してた。それは、自分がコラボレーションしたい人なら誰とでもコラボレーションできるっていう自由をくれたし、自分の持っていたビジョンの方向性を誰とも話し合わなくてよかった。2015年に私の母が病気になって、1年くらい故郷であるオレゴンに戻らなきゃいけなくなった。だからバンドは無期限休止の状態になったんだけど、その後母が亡くなって、そのことに向き合うための方法として『Psychopomp』を制作した。

__昨年リリースされたファーストアルバム『Psychopomp』は、死後の世界に霊魂を導く人という意味ですが、このタイトルにした理由について教えてください。

『Psychopomp』は、私の母が亡くなるのを見届けなきゃいけなかった時のことが大いに反映されている。”Psychopomp”っていう言葉の意味を知った時、すごくそれに共感できた。”Psychopomp”は何にも頼らずに、ただ魂を死へと導く。私はその時、全く拠り所がなくて、そういった意味でその役割に共感することができた。

__セカンドアルバム『Soft Sounds from Another Planet』というタイトルの理由についても教えてください。

そのタイトルは実は、私の音楽についてそうやって書いてくれた人がいて、それがとても気に入って。『Soft Sounds from Another Planet』は主に、探索することや、自分の強さと良さを探し求めること、世界を理解するために探索し、広い視野で物事を見て、自分がいかに小さい存在かっていうのを覚えておく、ということについての作品だから。 

__ファーストアルバムはご自身の故郷でもあるオレゴン州ユージーンで制作されたそうですが、セカンドアルバムはどのような環境で制作されましたか?

『Psychopomp』の楽曲のほとんどが、両親の所有する5エーカーもある土地の麓にある小さなコテージで書かれたもの。木々やコケがたくさん生えてて、鹿が行き来するような場所で。当時は冬で、じめじめとして凍えそうなほど寒くて、薄暗くて不気味だったのを覚えてる。

__今作と前作とで異なっていると思うところを教えてください。

『Psychopomp』のサウンドは明るくて、歌詞はありのままの脆さが表れていると思う。『Soft Sounds from Another Planet』はそれよりも少しメランコリーで、歌詞の面ではもっと成熟していて瞑想的。『Psychopomp』の時は、2つのベッドルームスタジオで長い時間をかけてレコーディングとミックスをした。多くの人の手に渡って、偶然で思いがけない形で制作された。『Soft Sounds from Another Planet』は、もっと計画的にスタジオでレコーディングされたから、もっとハイファイに仕上がっている。

__MVも公開されている「Machinist」はアルバムの中で最初に書かれた曲で、ロボットと恋に落ちる女性がテーマになっているそうですが、なぜこのようなテーマにしたのでしょう?

私の友人であるConradが、中国に引っ越す前にフィラデルフィアを訪れてきてくれていたんだけど、その時彼はちょうど、Mars One計画っていう、火星に人類の永住地を作ることを目的とするプロジェクトから除外されたばかりだった。私はそういう野心みたいなものに魅了されて、ロボットと恋に落ちる女性についてのミュージカルを作ったら面白いんじゃないかと思って。ロボットと恋に落ちたけど、それはありえないことだと気付いて、Mars One計画に参加するっていう。あと、それは私の人生に簡単に重ね合わせられるテーマでもあった。私はとても繊細で、感受性豊かな人間だから、感情をあまり表に出さない、ロボットみたいな人と一緒にいると思うことがよくある。だからそれは、そういうパートナーに対して、もっと感じて欲しいっていう訴えでもあった。

__「The Body Is a Blade」は、人生に何かとても悪いことが起こったあとに、どうすればいい人になれるかを見つけ出そうとする曲だそうですが、楽曲のコンセプトについて教えてください。

私の母親が亡くなったあと、深刻な鬱や、自分の中にこみ上げてくる大きな怒りが自分を壊してしまわないように、ずっと戦ってた。なんで私がこんな目に遭わなきゃいけないのかとか、なんで世の中はこんなにも残虐なのかとか、そういう思考に陥ってしまうのはとても簡単なこと。私のような悲劇を経験したことがない人に対して、ものすごい怒りを感じていたし、私の父親も私と同じような気持ちになっていた。でも私は彼よりもずっと若いし、こんなに辛いことがあったあとでも、ポジティブな気持ちだったりとか、楽観的な姿勢を保つために戦うということが私にとっては重要だった。

__同曲のMVは、ご自身で監督を務めたそうですが、ご自身で監督を努めようと思った経緯について教えてください。

私の家族の古いフィルム写真をたくさん眺めていたのがきっかけ。私は古い写真がすごく好きなんだけど、『Psychopomp』のアルバムカバーはその例の一つ。私の母親って本当に綺麗な人だったと思う。彼女は若い時モデルになりたかったそうなんだけど、だから私にとってはある意味女優のような存在だった。MVは、家族との幸せな思い出を再び体験したり、私の母親の人生を祝福するっていうコンセプト。写真で捉えられた瞬間を再現したり、写真をいくつか使って繋げて編集して、アニメーションにしたりして、当時を蘇らせた。(ベルギーの映画監督の)Agnes Vardaが、映画の中でよくこの手法を使っていて、それにとてもインスパイアされた。

__楽曲のコンセプトは、MVにどのように反映されていますか?

MVを作るのは直感的なプロセスだから、映像が歌詞に密接に関連していることもあれば、私が持っているビジョンを反映させているだけのものもある。

__「Till Death」は、歌詞の最後にPTSD、不安、遺伝病、死恐怖症などの言葉が並んでいますが、楽曲のテーマについて詳しく教えてください。

人生の中で起こり得る最悪な出来事のリストがたくさんある中で、それら全てを一緒に乗り越えてくれる人がそばにいることをとてもラッキーに感じていた。私の母が亡くなる2週間前に結婚をしたんだけど、私のパートナーは、私の人生を修復するのを大いに助けてくれたし、私を元通りにしてくれた。この曲は彼に対するラブソングで、この長いトンネルをくぐり抜けるのを見届けてくれて、私を信じてくれて、私をサポートしてくれてありがとうという気持ちが込められている。

__「This House」はアルバムの最後に書かれた曲だそうですが、アルバム制作当初と比べてご自身の心境に何か変化はありましたか?

もちろん。SFがコンセプトのアルバムを作ろうとしていたけど、瞑想的でパーソナルなことを書くことにもこだわっていた。アルバムを作るたびに、自分自身について多くを学ぶことができる。『Soft Sounds from Another Planet』は、他のアルバムと比べても特にそうだった。

__12月には来日公演を控えていますが、どのようなライブセットを予定していますか?

とても楽しみ! エネルギッシュで、多様なセットが観られると思う。

___ファーストアルバムのリリースから1年以内にセカンドアルバムをリリースされていますが、次回作の構想はすでにあるのでしょうか?

次の作品は、もっと時間をかけて取り組もうと決めていて、とても楽しみにしている。もっと高みを目指さなきゃいけないと感じているし、それを達成するために全力で取り組みたいと思っているから楽しみ。次の作品について今わかっているのはこれだけだけど、新しい領域を探索したいと思ってる。



Soft Sounds From Another Planet:
01. Diving Woman
02. Road Head
03. Machinist
04. Planetary Ambience
05. Soft Sounds from Another Planet
06. Boyish
07. 12 Steps
08. Jimmy Fallon Big!
09. The Body Is a Blade
10. Till Death
11. This House
12. Here Come the Tubular Bells

First of all, can you tell us why you decided to name your project “Japanese Breakfast”?

I think Japanese Breakfast is very nice and beautiful and felt like it evoked such wonderful imagery for people to think about.

You’re the vocalist for Little Big League. How did you get end up starting your own solo project?

In the beginning I think I just felt stifled and wanted to have my own project in which I was the sole director. It started with a lo-fi tape called June, I wrote and recorded songs everyday for the month of June. It just basically gave me the freedom to collaborate with whoever I wanted to, to not have to negotiate the direction of a vision I had. In 2015 my mom got sick and I moved back to Oregon for a year, so the band went on indefinite hiatus. After she passed away I wrote Psychopomp as a way to cope with losing her.

Last year, you released your first album called “Psychopomp” which means a conductor of souls to the afterworld. Where did the inspiration for this album title come from?

Psychopomp is largely about the year in my life where I had to watch my mom die. When I learned about the psychopomp, I really related to it. A psychopomp has no real agency it seems, it just leads the soul to die. I felt very helpless during that time and in a way I related to that role.

Also, where did the title of your second album “Soft Sounds from Another Planet” come from?

It was actually something I read that someone wrote about my music and I liked it. Soft Sounds from Another Planet is very much a record about searching, searching yourself for strength and goodness, searching for understanding of the world, trying to put things in perspective and remembering that you are quite small.

I’ve heard that you made your first album in your hometown, Eugene, Oregon. What kind of environment were you in when you made your second album?

I wrote a majority of Psychopomp in a small cottage on the bottom of my parents’ five acres of land. There’s a lot of trees and moss, deer passing by. It was winter and damp and frosty, somber and eerie.

What are some differences between your first album and second album?

I think Psychopomp is sonically more upbeat, more lyrically raw and vulnerable. Soft Sounds is a little more melancholy, its lyrics are more mature and contemplative. Psychopomp was recorded and mixed in two bedroom studios, over a long period of time. It passed through many hands, it was very haphazard and accidental. Soft Sounds was more deliberate, recorded in a studio, more hi fi.

I’ve heard that “Machinist” is the first song that you wrote for your second album and it’s about a woman who falls in love with a robot. Where did this theme come from?

My friend Conrad was visiting Philadelphia before moving to China. He had just been rejected by the Mars One project, a project that aims to send people to colonize Mars. I was really fascinated by that kind of ambition, and thought it would be fun to create a musical in which a woman falls in love with a robot, realizes it’s a love that can’t be, and enlists in the Mars One project. I also think it’s a theme that can map onto my personal life pretty easily. I’m an extremely sensitive, feeling person, and I often find myself involved with partners that are more emotionally reserved, more robotic. So it also felt like a plea to a partner as well, to feel more.

You said “The Body Is a Blade” is about trying to figure out how to be a good person after something really terrible happens in your life. What is the concept of this song?

Well I think after my mom passed away, it felt like I was fighting a great depression, and a lot of anger from getting in and corrupting me for a lifetime. It’s easy to get in a thought cycle ― why did this happen to me? Why is the world so cruel? I felt a lot of anger towards anyway who hadn’t experienced a tragedy like this before, and I watched my father too experience these feelings. But I’m much younger, and it was more important to me that I fought I guess for some kind of positivity, some optimism, to remain in me even after I experienced something so painful.

I’ve heard that you directed the music video for “The Body Is A Blade”. How did that come about?

I was looking at a lot of old film photographs of my family. I’ve always loved the character of old photographs, Psychopomp’s album cover is an example of that. I just think my mom was so beautiful. She had ambitions of being a model when she was younger. So in a way she was my primary actress. The concept was kind of reliving happy memories of having a family, and celebrating my mother’s life. Recreating moments in photographs, and using sets of photos and editing them together to animate them and kind of bring them to life. I was really inspired by the way Agnes Varda does this in a lot of her films.

How does the concept of the song reflect on the music video?

It’s kind of an intuitive process. Sometimes it has a lot to do with the actual lyrics, sometimes it’s just a vision that I have.

At the end of the song called “Till Death”, you sing “PTSD, anxiety, genetic disease, Thanatophobia”. What would you say is the theme of this song?

I think it’s a long list of really terrible things that can happen in your life, and feeling really lucky to have someone that’s there to hold your hand through all of that. I got married two weeks before my mother died, and my partner was a huge help in really helping me pick the pieces of my life back up and putting me back together. It’s a love song for him, thank you for seeing me through to the end of this tunnel, for believing in me and supporting me.

I’ve heard that “This House” is the last song you wrote for this album. Was there any change in your feelings compared to when you started making this album?

Definitely. I had gone in thinking I was going to write a sci-fi concept record and wound up writing something very contemplative and personal. Whenever I make a record I always leave feeling like I learned a tremendous amount about myself. I think Soft Sounds From Another Planet, more than any other.

You are coming to Japan in December. What kind of set can the fans expect?

We are so excited! They can expect a lot of energy, and a very diverse set.

You released your second album within a year after you released your first album. Have you already come up with the idea for your third album?

I’m definitely going to take more time with the next one and I’m very, very excited. I feel like I have to reach new heights and I’m excited to really give myself the time to climb to it. That’s about all I know about the next one, I want to explore completely new territory.

インタビュー・文・訳:小林香織
1994年生まれ。青山学院大学総合文化政策学部在籍。インディ、ポップ、アメリカのカルチャーなどを担当。