INTERVIEWSDecember/04/2018

[Interview]Beacon - “Gravity Pairs”

 良質のエレクトロニック・アーティストを数多く輩出する米インディペンデント・レーベル〈Ghostly International〉より、最新作『Gravity Pairs(グラヴィティ・ペアーズ)』を11月にリリースした、ブルックリン発のエレクトロニック・デュオBeacon(ビーコン)。今やレーベルを代表するTychoの系譜に連なる彼らは、かつてTychoのScott Hansenが音のダイナミズムを追求し、その形態をバンドへと進化させていったのと同様、本作でオーガニックなアプローチへと大きく舵を切ったことで、目覚ましい躍進を遂げた。

 スモーキーで冷たい、ブルックリンの瀟洒な温度感を持つトラックに気化するようにスムースで甘美なヴォーカルが絡み、エモーショナルに昇華していく様がこれまで以上にドラマチックに感じられるのは、ライヴでの経験の末に身につけた“バンド”としての感覚がレコードへと反映されたからであろう。デビューEP発売直後からGold PandaやOneohtrix Point Neverなど錚々たる顔ぶれのツアー・サポートを務めてきた彼らだが、ヴォーカリストのThomas MullarneyがTychoのツアーにバンドメンバーの一員として参加したことが、今回その新たなモードを確立する好機となった。BeaconがTychoの楽曲「See」のリミックスを手がけたのをきっかけにレーベルメイトとして親交を深めてきた2組だが、楽曲をリミックスするのと実際にバンドに参加するのとでは訳が違うことは想像に難くない。

 TychoはBeaconをフィーチャーして再録したシングル音源を昨年改めてリリースし、それに伴ってコーチェラなどの大きなフェスティバルを含むUS、EUのツアーにThomasを帯同させた。そしてそれがTychoの心臓部であるドラマー、Rory O’Connorの新作への参加へとシームレスに繋がってゆくのである。

 今回はBeaconの結成から新作『Gravity Pairs』完成までの軌跡について、日本では初となるインタビューを敢行した。

__ブルックリンのアートスクール、プラット・インスティチュートでそれぞれ彫刻と絵画を学んでいるときにBeaconを結成されたそうですが、どのようにふたりで音楽制作をはじめたのですか?

Thomas: 学校に通っていた最後の1年間で、いくつかのギャラリーでショウをやることになったんだ。学校のA/Vオフィスで最小限のPAセットを借りて、自分たちでギャラリーにセットアップしてライヴをしてたよ。ジェイク(Jacob)がビートの上にギターを重ねて、僕はヴォーカルをディレイでぼかしながら書いた詩を歌ってて、シンセはmicroKORGひとつで事足りてた。最初はSuicideを真似た感じで演ってたんだけど、とにかく音がでかくて無軌道なパフォーマンスだったね。今のぼくらのライヴはそこから発展していったものだけど、そのときの衝動みたいなものはまだ僕らの中にあるよ。

__アートスクールで学んでいたことが音楽やアートワークに反映されていると思いますか?

Thomas: もちろんだよ。僕らがライヴ・プロジェクトを始めたのも、ヴィジュアル・アートの授業の一環だったしね。自分たちが今やっていることは、パフォーマンス・アートにビデオ・アート、そしてミュージック・パフォーマンスの間のどこかにあるといつも感じてるんだ。その中でもレコードを作るってことは、バンドとしての進化の過程でようやくたどり着いたことで、何よりも手がかかるし、自分のものにして育てていくために頑張ったね。

Jacob: 僕らは何年も、様々なアートの専門分野に触れてきたんだ。特に自分のファインアート、映像、音楽への関心は、どれも互いに影響を与えあって大きくなっていったものだと感じる。時間をかけて学んできたことは、手がけてきたプロジェクトと各芸術分野とのつながりをどのように理解するかとともに、自分がBeaconのヴィジュアル面について考えていく上での大きな助けになっていると言える。

__新作となる『Gravity Pairs』は、宇宙や自然哲学がテーマにあると思いますが、タイトルのヒントとなったというウォルター・ラッセルの思想にはどのように出会ったのでしょうか。新作を彩る背景ともなった、彼の壮大なヴィジョンの魅力とは何ですか?

Thomas: ウォルター・ラッセルについてはじめて読んだのはThe Paris Reviewの記事だったんだけど、ちょうどレコードが完成に差し掛かるくらいのタイミングで、たまたまもう1度それを目にすることになって。そこで、彼の思想と自分の歌詞に繋がりを見出すことができたんだ。曲作りの最終段階においてようやく、このレコードに自分でもうまく定義することのできない、理解の範疇を超えたスピリチュアルなものが根ざしていることに気がついたんだ。そんな時に、光の周囲にあるラッセルの思想の概念が飛び込んできたのさ。その世界観は20世紀初頭の物理学に基づいていて、ラッセルは世俗主義とスピリチュアリティにおける奇妙な宇宙の調和を唱えているんだ。僕は彼の境界科学的な理論の一貫性がないところにも惹かれているんだけど、その理由はそれが詩的だと思うからなんだ。だからこそ、「すべての事象は重力を対に分けることによって生じる」という彼の言葉が自分に強く響いたんだと思う。彼の提唱したヴィジョンを真実だと思ったからではなくて、それが魅力的で叙情的な優雅さを持っていたから。

__楽曲は完成までに際限なく編集が繰り返されたそうですが、今作は特に、非常に繊細に構築されているのを感じます。使用した機材や制作プロセスなどにも変化があったのでしょうか?

Thomas: 初期のデモでは、楽曲に対してかなりダイレクトなアプローチをとっていて、極力余計なプロセスを省いて自分の部屋のピアノ、それからヴォーカルだけでアイデアを書き溜めていたんだ。それをスタジオに持ち込んで、そのマインドのまま制作をはじめたんだけど、いざ楽曲を完成させるためにいくつか要素を加えようという過程で、曲を発展させるプロセスがこれまでになく慎重なものになったんだ。今まではどちらかというと還元的なやり方をしていて、10〜15くらいのレイヤーとパターンを作って重ねてから、余剰を取り除くみたいなやり方をすることが多かったんだけど、『Gravity Pairs』ではこれまでとは違った方向から制作が進んでいったね。

Jacob: 今回はトラディショナルな意味での曲作りに焦点を置いたから、すべての楽曲がひとつの楽器とヴォーカルだけにダウンサイズできるような作りになっている。だからフルにプロダクションを入れようって段階にいたるまでの時点で、これまでにやってきた方法よりも時間がかかっているんだ。初期段階でサウンドのデザインに注力するのではなくて、曲のコアみたいなものに自然と導かれていくようなプロセスだったよ。

__Beaconの歌詞の世界観はいろいろな角度から捉えられる抽象性や余白を持っていて、聴き手に様々な解釈の余地を与える、アンビエントなアプローチとも呼べる印象を受けるのですが、実際には具体的なストーリーや実体験が反映されているのでしょうか?

Thomas: リスナーのための「余白」とか「空間」があるって捉え方は、すごく好きだな。もちろんそこが完璧な「無」というわけではなくて、歌詞はすべて僕の実体験が反映されたものなんだけど、その「空間」を通じて僕の経験や考え方をリスナーに共有してもらえたら、すごくうれしいよ。自分が音楽に対してもっとも深い繋がりを感じられるのは、辛い気持ちや孤独を和らげてくれる、あたたかく迎え入れてくれているような曲とともにあるときだからね。

__BeaconがTychoの「See」のリミックスをしたことが一つのきっかけとなって、Thomasがバンドに初のゲスト・ヴォーカリストとして迎え入れられることになったかと思いますが、インストの楽曲にヴォーカルを入れようと思いついたのはなぜですか? また、あなたにとってバンドに参加するのはどのような経験でしたか?

Thomas: まず言いたいのは、TychoがバンドとしてのBeaconの進化に極めて重要な役割を果たしてくれたってことだね。僕らのはじめてのツアーは2012年、TychoがScottのソロ・プロジェクトだった頃のサポートとしてだったし、これまで彼らには本当に多くのことを参考に、学ばせてもらったんだ。「See」のリミックスをやる機会がきたときには、両方のバンドの魅力をすべて輝かせることができるような曲を作るべきだってのが自分の中ではっきりしていたから、ヴォーカルを加えることにしたんだ。Tychoはチーム全体で歓迎してくれて、USとEUのツアーで「See」のパフォーマンスをさせてもらったよ。大規模なショウやツアーに関する実践的な経験や知識とか、Beaconにとって有意義なものを得てこられたと思う。

__他に歌詞をつけてアレンジをしてみたいと思うインストの楽曲やエレクトロニックのアーティストはいますか?

Thomas: 自分の大好きなエレクトロニック・アーティストでまず思い浮かぶのは、The Field。頭の中ではここ何年もずっと彼の曲にヴォーカルのメロディーと歌詞をつけているんだ。

__本作はこれまで以上にフィジカルなサウンドメイキングが増え、オーガニックな要素が増したことで新たなファン層にリーチする、バンドにとってもブレイクスルーと呼べるような作品に仕上がっていると思います。TychoのRoryの参加もそのダイナミックでドラマ性を帯びた楽曲の仕上がりの大きな要因の一つであると思いますが、彼がバンドに参加したことによってBeaconのサウンドメイクに変化はありましたか?

Thomas: 確実にあったね。実はRoryがはじめてBeaconの曲に参加してくれたのは、前作『Escapements』のセッションのときの「IM U」って曲だったんだけど、あれはまさに「これだ!!!」って思わず叫んでしまうような瞬間だったよ。空間の深部にドラムの生音が加わると、音楽にダイナミックなエネルギーが生まれるんだ。だから『Gravity Pairs』を作ろうと決めたとき、僕らは意識的に彼のドラムが入るためのスペースを空けていたんだよね。それに僕は彼のドラミングがマシンと違って時折音が欠けたりするのもすごくいいと思っていて、その人間味みたいなものが曲の雰囲気をより完璧にしてくれているように感じる。最近ライヴではMuseum Of Loveでもドラムを叩いているGuy Licataと一緒にパフォーマンスをするようになったんだ。Guyはスタジオでのエネルギーをより完璧なBeaconのライヴへと変換するために力を尽くしてくれているよ。

Jacob: ドラマーを入れるかどうかについては、実はここ何年も話しあってきたんだ。『Escapements』のときから実験的に少しずつ生の音を取り入れはじめて、それが膨らんでいくにつれて、バンドが常に必要としているものだってことに気づかされて。ドラムの音はスタジオでの収録でも、ライヴ・アクトとしても僕らの可能性を広げてくれたよ。

__Jacobが主宰するVoiid Studioが本作のビデオを数多く手がけ、自身で監督も務められていますが、もともと映像制作の経験もあったのでしょうか?

Jacob: プラットでは映像制作も学んでいて、一時は映像のプログラムに転向しようと思ったくらいなんだ。美術学で修士号を取ろうとしていたときにも、いくつかパフォーマンス・ビデオの制作を手がけていたし、何年も熱中していたことだね。僕が立ち上げたVoiid Studioはシネマティックなストーリー性を表現することに重点をおいているし、ミュージック・ビデオもその延長線上にある。このレコードのヴィジュアル面でのアイデンティティを構築するのに自分たちでビデオを作ろうと思ったのも、自然な流れだったよ。

__ビデオはシネマティックなテイストと色使いが非常に魅力的ですが、好きな映像作家を教えてください。

Jacob: そう言われてまず思い浮かぶのは、P.T. Anderson(ポール・トーマス・アンダーソン)とKubrick(スタンリー・キューブリック)だね。それから最近すごくいいなと思ってるのがPanos Casmatos(パノス・コストマス)。ちょっと前に『Mandy』を劇場で観て、なんていうか驚嘆したよ。マジでイカれた映画なんだけど、その類を見ない突き抜けた美学みたいなものは、最近見た中でもっとも衝撃的なものだったね。描写の残忍さやエキセントリックさに隠れてしまいがちだけど、注目すべきは視覚的な効果の凄さ。彼の色と光の使い方、見事な職人芸だよ。次に彼がどんなことをやるのかが、すごく気になってる。

__今後バンドでの初来日公演なども期待してもいいでしょうか?

Thomas: 日本でツアーするのは、僕らのトップ・プライオリティーだよ。本当に行ってみたいと思ってるんだ!

You guys met at Pratt Institute when you were studying sculpture and painting respectively, but how did you start making music together?

Thomas: We started playing shows in galleries in our last year at school. We used to rent a small PA from the A/V office and set it up in the gallery ourselves. Jake played guitar over beats I had written in Reason and I sang through a haze of delay. Our only synth was a MicroKorg and it was really all we needed. Suicide was our most immediate live reference starting out, and it was a very noisy and rambunctious performance. Our live show has evolved since then but we still have our moments.

Do you think the experience of studying sculpture / painting has been reflected into your music or artwork?

Thomas: Absolutely. We started out as a live project as an extension of our practice in the visual arts. We always considered ourselves to be working somewhere between performance art, video art and music performance. Recorded music was actually the place we arrived at last in our evolution as a band and has taken the most work and effort to start to own and grow.

Jacob: We’ve both been involved in many artistic disciplines over the years. For me personally, my interests in fine arts, film, music all feed into one another. I’m constantly thinking about the visual side of Beacon, and years of study certainly helped me with how to understand the threads between projects and across disciplines.

You found inspiration from the fringe-science theories of Walter Russell for the new record, Gravity Pairs. How did you know about the 20th-century mystic and what fascinates you about the theories?

Thomas: I first read about Walter Russell in this article from the Paris Review. I found it again right around the time we were finishing the LP and I was able to make some connections with the lyrics and his writings. I realized in the last stage of writing that this record is embedded with spirituality that I couldn’t quite place or make sense out of. Russell’s concept of a religion based around light jumped off the page. His world-view was this strange cosmic reconciliation of secularism and spirituality grounded in a early 20th century physics. I like that his theories are incoherent and fringe, because there’s poetry in them. That’s why the quote “All matter is created by dividing gravity into pairs,” really jumped out to me, not because it’s true, but because it’s compelling and has a lyrical elegance to it.

I felt that all tracks in this album are carefully elaborated with a delicate touch. Were there any changes in your writing process or instrumental set up compared to the previous releases?

Thomas: In the early demos, I approached songs much more directly, really just stripping back the process to a piano in my living room and vocals. When we were able to bring these ideas into the studio to start producing and developing new songs with that mentality, the process was a more careful one, in that we were only adding the elements we needed to make the song a complete vision. In the past, we often worked reductively, which is to say we would build up 10-15 different layers and patterns and then strip away the excess. We were working from the other direction a lot the time on Gravity Pairs.

Jacob: There is a real focus on songwriting in the traditional sense, and all these songs can be distilled down to one instrument and a vocal. Full production on these songs entered in at a later stage than typically happened in the past. By not front loading the process with sound design, we really allowed the core of the songs to guide us.

The lyrics for Gravity Pairs are very abstract, feeling like having a blank space to be variously interpreted by listeners. But are your true experiences or specific stories being reflected?

Thomas: I love the notion of a “blank space” or “blank canvas” for the listener. It isn’t truly “Blank,” because my experiences are written into the lyrics completely, but I hope that those experiences and perspectives are shared in by the listener. The deepest connections I have to music myself are the songs that you feel welcomed into, that make you feel less emotionally isolated and alone.

Let me ask about Tycho’s See remix that probably made Tycho think to have Thomas as a first ever guest singer of the band. How did you come up with the idea of adding lyrics to the original track? How was your experience of playing with Tycho as a member of the band?

Thomas: Tycho has played a pivotal role in our evolution as a band. From our first ever tour in 2012, which was supporting Scott, we’ve picked up and learned so much from that band. When the opportunity came along to remix See, it was obvious we needed to construct a version of the song that highlighted all of the parts that make both bands compelling, so vocals seemed like a given. Tycho’s band and team were completely welcoming in the process of performing See in the US and EU. I learned so much practical knowledge about touring at that level that I’ve been able to bring back to Beacon in meaningful ways.

Would you like to arrange another instrumental track with lyrics in the future? If so, which track would you say that comes first to your mind?

Thomas: One of my favorite instrumental electronic acts ever is The Field. I’ve been writing lyrics and vocal melodies in my head to his songs for years.

Gravity Pairs has a lot more physical sound making processes compared to previous works, and I think the organic elements would broaden the audience base. It’s definitely worthy of being called Beacon’s breakthrough album, and one of the factors that made the sound most dynamic and dramatic ever is Rory’s drumming. Did his participation have any effect on Beacon’s sound making?

Thomas: Definitely. Rory’s drumming first made it onto a Beacon track during the Escapements’ sessions, on the song IM U. It was like a “Eureka!” moment for us in terms of what adding live drums does to the spatial depth and dynamic energy of piece of music. So when we set out to write Gravity Pairs, we consciously left room for his drums and I absolutely agree, his drumming was often the missing piece that made a song feel complete. We’ve started performing with a drummer named Guy Licata, who also works with the band Museum Of Love. He has been instrumental in helping us translate that studio energy into a more complete live show for Beacon.

Jacob: Having a live drummer has been a constant conversation over the years. It slowly started creeping in on Escapements and as we’ve grown we recognized that it was time to have this be a permanent part of the band. It’s opened up a lot of possibilities, both in the studio and as a live act.

Many of the music videos of the album were created by Voiid Studio that Jacob co-established. Beacon is also credited as the video director, but have you had any experience in video/film productions before you start making music?

Jacob: I studied film in college as well, and briefly considered switching into the film program at Pratt. I was working on some performative video works while I was working towards an MFA as well, so it’s been part of what I do for many years. The production company I started has a focus on cinematic storytelling, and with music videos being a part of what we do, it made sense to utilize this to help establish the visual identity for this record.

I really love the cinematic taste and the use of color of videos, who is your favorite film maker?

Jacob: P.T. Anderson and Kubrick immediately come to mind. One that has been on my mind a lot lately is Panos Casmatos. I saw Mandy in the theater one recent afternoon and left feeling pretty awestruck. It’s and absolutely insane film, and aesthetically it’s one of the more beautiful things I’ve seen in awhile. Underneath all the brutality and eccentricity of the plot is a real visual achievement. His use of color and light is masterful. I’m really curious to see what he does next.

Can we expect more tour dates including the first ever show in Japan?

Thomas: Touring Japan is at the top of our list for touring in the future. We sincerely hope to make it out there.

Gravity Pairs:
01. Don’t Go Looking
02. Be My Organ
03. Losing My Mind
04. Fields
05. On Ice
06. Marion
07. The Road
08. Bending Light
09. Over My Head
10. The War You’re After

インタビュー・文・翻訳:bacteria_kun (@beataroundbush)