INTERVIEWSMay/17/2018

[Interview]Sunflower Bean – “Human Ceremony”

 ニューヨーク・ブルックリン出身のJulia Cumming、Nick Kivlen、Jacob Faberによるバンド、Sunflower Bean。フロントを務めるJuliaはモデルとしても活躍しており、2015年にはSaint Laurentのミューズを務めたことでも知られている。2015年にEP『Show Me Your Seven Secrets』を自主リリースし、続く2016年にデビュー・アルバム『Human Ceremony』を〈Fat Possum / Hostess〉からリリース。そして先月、セカンド・アルバム『Twentytwo In Blue』を〈Mom + Pop / Hostess〉より発表している。

 今作は、22歳という年齢の彼らの視点から見た現代社会のリアリティが率直に表現されている。たとえば、ポップで輝きに満ちたサウンドに乗せて、「Twentytwo」では、若くあることについての社会からの執着について問題提起し、メンバーのNickが世代間の分裂の曲と語る「Crisis Fest」では「Eighty grand indebted down / Every day’s a missile test(8万ドルの借金を抱えて / 毎日がミサイル実験)」というように、彼らが感じる疑問や矛盾について言及している。

 以下のメールインタビューでは、アルバム『Human Ceremony』の背景や制作を中心に、メンバー3人がその詳細を語ってくれている。

 
__はじめに、バンドを結成した経緯について教えて下さい。
 
Nick: 僕とJacobは元々違うバンドで一緒に活動してて、僕はベースをやってたんだけど、自分の曲はギターで作曲してたんだ。僕とJacobは放課後2人でよく一緒にプレイしてた。それで、高校を卒業後の夏にJuliaをバンドに誘って、今のバンドができあがったんだ。
 
__前作『Human Ceremony』の作曲とレコーディングはたった7日間で行われたそうですが、今作の制作期間や、制作プロセスについて教えて下さい。
 
Julia: それは都市伝説みたいな感じなんだけど……アルバムのレコーディングは7日じゃ絶対終わらない! 当時はあんまりお金がなかったから、スタジオにいられる時間が本当に短かった。『Twentytwo In Blue』は自分たちのスペースでじっくり取りかかってからレコーディングに臨んで、丸一年はかかった。
 
Nick: 僕もJuliaと同意見! 『Twentytwo In Blue』ではいろいろと試行錯誤したりプロダクションにフォーカスするために前よりも長くスタジオにいたんだ。楽曲は、自分たちの練習スペースで数カ月かけて作曲したよ。
 
__Unknown Mortal OrchestraのJacob Portraitが今作『Twentyto in Blue』の共同プロデュースとミックスを手掛けたそうですが、その経緯について教えてください。また、彼とのコラボレーションが今作にどのような変化をもたらしましたか?
 
Jacob: 彼はその楽曲たちが生き生きできるような音の世界を作るのを手伝ってくれた。いろんなパーソナリティを持ったサウンドを作るのに適したいい耳をしてるんだ。
 
__今作収録曲、「Twentytwo」は、若い女性として、社会や恋人からさえも押し付けられる期待について歌っていると伺いました。「Busted and used, that’s how you view your girl(もうすっかり用済み/そういう風にあの子を見てる)」という歌詞もありますが、このようなテーマの曲を書こうと思ったきっかけは何だったのでしょうか?
 
Julia: 「Twentytwo」は、若い人として輝けるチャンスは一度しかないっていう考えについての曲。この曲ではそういう考えや、年齢や、若くなければパワフルでも大切でもないっていう考えについて反論したかった。
 
__また、同曲のMVはNYを拠点に活動するフォトグラファー、Olivia Beeが監督を務めたそうですが、楽曲のコンセプトはどのようにMVに反映されていますか? 
 
Julia: Oliviaは私たちの昔からの友人だったんだけど、今までコラボレーションしたことがなかった。Nickと私はニューヨークのブッシュウィックにある彼女のピンクのロフトでよく遊んでたんだけど、そこが本当に素晴らしくてまるで空想の世界みたいだった。彼女は曲の内容をよく理解して、息を吹き込んでくれた。

__「Crisis Fest」は、不明瞭な未来に不安を抱えた若者たちのために書かれた歌だそうですが、そのような現実についてどのように捉え、楽曲に表現していますか?
 
Julia: 確かに毎日が危機的局面ではあるんだけど、だからといって私たちが無力でなければいけないなんてことはない! これから先何が起こるかわからないけれど、だからといって私たちには何も変えられない、なんてことはない! 投票して当選させたのが私たちなんだったら、投票して追い出すことだってできるはず。その未来は私たちの強さを理解するところにあると思う。
 
__「Crisis Fest」に加え、「Human For」のような、プロテストソングを作る上で大切にしていることや意識していることはありますか?
 
Julia: 自分たちに正直であるようにしてる。プロテストソングって底なし沼に向かってただ叫んでるだけのときもあるし、すごく変でひどいものになるかもしれない。でもどっちみちやらなきゃいけないものだし、周りが何て言うかなんて怖がってちゃダメだと思う。
 
__今作のタイトル『Twentytwo in Blue』についてJuliaさんは、「悲しいレコードだと受け取られるのは全く本意じゃない」とおっしゃっていますが、改めてアルバムタイトルの意味について教えて下さい。
 
Jacob: アルバムのタイトルをどう視覚化しようか考えていたときに、青という色がずっと頭の中に浮かんでいた。僕たちにとって青とは、憂鬱さや悲しみだけでなく、困難から立ち直る力を示す色でもあるんだ。
 
__最後に、今作のリリースに合わせ今後来日の予定はありますか?
 
Julia: 日本にはできる限り早く戻ってきたい! いいニュースを届けられると思う。
 
Jacob: なるべく早く戻ってこられるようにスケジュールを調整中だよ!


 

First of all, how did you guys come about forming Sunflower Bean?

Nick: Me and Jacob were playing in another band together where I played bass, but I was writing my own songs on guitar. Me and him would jam after school as a 2 piece. The summer after graduating I asked Julia to be in the band and she instantly completed us.
 
I‘ve heard that writing and recording your first album Human Ceremony took only 7 days. How long did you take to complete your latest album Twentytwo in Blue and what was the creative process like for this record?

Julia: That is sort of an urban legend….when you write a record, it takes much more than 7 days! We only had such a short time in the studio because we didn’t have very much money. For “Twentytwo in Blue” we worked in our space for so long, and then recorded. It took a full year to complete it.
 
Nick: I agree with Julia! On Twentytwo we had more time in the studio to experiment and focus on production. The songs were written in our practice space over the course of a few months.
 
You collaborated with Jacob Portrait from Unknown Mortal Orchestra as the co-producer and mixer for your latest album. How did this collaboration happen and how did working with him influence and/or change the record?

Jacob: JP really helped us create a sonic world for the songs to live in. He has a really good ear for making sounds that have a lot of personality.
 
You said “Twentytwo” deals with the expectations put on you as a young woman, by society and even your boyfriend. There’s a lyric where Julia says “Busted and used, that’s how you view your girl”. What brought you to make a song about these issues?

Julia: The song is about the idea that you only have one moment in the sun as a young person. I wanted to fight against that, fight against your age, and even the idea that you are only powerful or important when you’re young.
 
The NY-based photographer Olivia Bee helped direct your music video for “Twentytwo”. How was the songs concept reflected in the video?

Julia: Olivia was an old friend of ours, but we had never worked together. Nick and I used to hang out in her amazing pink loft in bushwick, it was like a fantasy Land. Fate brought us together, and it felt like Twentytwo was the perfect song for her imagery. She really understood the song, and gave it a world to live in.
 
You said that Crisis Fest is written for the young people having anxiety about an uncertain future. What’s your take on this reality and how has it been expressed in the song?

Julia: Everyday certainly IS a crisis fest, but it doesn’t mean that we have to be powerless! We may not know what the future holds, but it doesn’t mean we can’t affect it! If we vote someone in we can vote them out. I think the future is about understanding our strength.
 
Is there anything you’re trying to avoid or do consciously when you go about making songs that go against society and protest such as Crisis Fest and Human For? 

Julia: We are just trying to be true to ourselves. Sometimes a protest song is just you screaming into the abyss, making your work, and it can be fearful and very strange. But you have to do it anyway, and you can’t be afraid of what the world is going to say.
 
About the album, Julia says “We definitely don’t want it to come across as a sad record.” Could you tell us the meaning of the album’s title?
 
Jacob: When we were thinking of a title for this record and thinking of ways to visualize it, the color blue kept coming to mind. For us blue is not only a color of melancholy or sadness but also one of resilience.
 
Do you have any plans to visit Japan for this release?

Julia: We want to come back to JAPAN AS SOON AS POSSIBLE!!! News will be announced soon.
 
Jacob: Yes! We are working on coming back ASAP!!!

Twentytwo In Blue:
01. Burn It
02. I Was A Fool
03. Twentytwo
04. Crisis Fest
05. Memoria
06. Puppet Strings
07. Only A Moment
08. Human For
09. Any Way You Like
10. Sinking Sands
11. Oh No, Bye Bye

インタビュー・文・訳:小林香織
1994年生まれ。青山学院大学総合文化政策学部卒業。