INTERVIEWSMay/09/2018

[Interview]PREP – “Cold Fire”

 「格安航空券を予約する」。PREPのデビュー・シングル「Cheapest Flight」のジャケットには、日本では見慣れた帯付きに日本語でそのように表記されている。この曲で彼らは、格安航空に乗ってどこか空に向かってしまえば(愛することで起きてしまった)痛みや苦しみから解放されると歌っている。

 PREPは、ロンドンを拠点に活動する4人組バンド。DrakeやAlunaGeorge等のレコーディングに参加し、グラミー賞にノミネートもされたヒップホップ・プロデューサーのほか、クラシック/オペラ・コンポーザー、ハウス・ミュージックDJ、シンガー・ソングライターというように、メンバーそれぞれが異なる、そして確かなバックグラウンドを持っている。

 彼らは今月、〈PLANCHA〉より、セカンドEPとなる『Cold Fire』をリリース。EPには、韓国人R&BシンガーDEAN、〈HW&W Recordings〉のPomo、UmilのメンバーReva Devitoがゲスト参加。都市的と形容するに相応しいオリジナル4曲に加え、ボーナス・トラックとして、マイケル・ジャクソン「Human Nature」のカヴァー、そして、「Cheapest Flight」のライブ・ヴァージョンが収録されている。

 今月、5月24日に代官山UNITでの初来日公演を控える彼らに、今作EPを中心にバンドの楽曲制作の様子などについて話を聞いた。

PREP: Dan Radclyfie, Liywelyn Myrddin, Guillaume Jambei, Tom Havelock

__バンド結成のきっかけを教えてください。

Guillaume: Liywelynとは共通のミュージシャン仲間を通して出会って、一緒に心地の良い音楽を作るプロジェクトをやろうということになった。デモを何曲か作って、共通の知り合いであり、近くにスタジオも持つ素晴らしいプロデューサーであるDanに送った。そして彼もプロジェクトに参加することになって、二人だったメンバーが三人になった。その後彼がTomを連れてきて、「Cheapest Flight」が生まれたんだ。

__メンバーそれぞれが、ヒップホップ・プロデューサー、クラシカル・コンポーザー、ハウスDJ、そしてシンガー・ソングライターという異なる経歴を持っていますが、バンドとしての楽曲の制作プロセスを教えてください。役割分担のようなものはあるのでしょうか。

Dan: 私たちは、心地よい音楽を作る工場のようなものなんだ。4人全員が、工場の製造ラインの上にそれぞれ材料を持ち寄るような感じ(笑)。Guillaumeはドラマーだから、グルーヴにとても敏感だし、楽曲のスウィング感や聴こえ方が最高であることに妥協を許さない。Liywelynは曲のハーモニーに精通しているから、面白いコード進行がたくさん生まれる。Tomはその素晴らしい歌声で、彼自身がすべて手がけた歌詞を歌う。そして私は、サンプリングした音源やレコードノイズをトラックに乗せるんだ。もしもこの役割分担が変わったら、おかしなことになってしまうよ。

__バンドの制作面で影響を受けたアーティストや、参考にしているアーティストがいれば教えてください。

Liywelyn: 「Cheapest Flight」の制作が終わったあと、日本のシティ・ポップをたくさん聴くようになった。私たちの楽曲が日本のシティ・ポップとどんなに似ているかがわかったよ。シティ・ポップは、どこか特別な風合いを持っていて、陰気でときに冷たい印象を持ったグルーヴを感じさせる。Steely Danをはじめとするモダンな音楽は、それゆえに心地良さを感じさせてくれるんだ。

__デビュー曲「Cheapest Flight」は、例えばSpotifyでおよそ300万回再生されるなど、大きな支持を受けていますが、この曲はどのように生まれたのでしょうか。制作背景を教えてください。

Guillaume: この曲はバンドにとって最初の楽曲だったので、まだ自分たちのやり方を探っていた段階ではあったものの、すべてが腑に落ちたような気がした。少なくとも私たちにとっては、とても早い段階で完成した作品になった。みんなでデモを作って、Tomが歌詞を書いて歌って。最後にはホルンのパートを加えて、Mike Lesirgeの素晴らしいソロを録ったんだ。とても楽しかったよ。

__また、「Cheapest Flight」は、AlunaGeorgeがリミックスを手がけていますが、どのような経緯でAlunaGeorgeにリミックスを依頼したのでしょうか。

Dan: 私が彼らの楽曲にいくつか参加したことがあって、今では良い仲間になっている。だから彼らに頼んだんだ。彼らは才能があるよ。お礼にビールをおごらないとね!

__最新EP『Cold Fire』のテーマを教えてください。例えば、このタイトルはどのような意味を持っているのでしょうか。

Tom: これにはいくつかの意味がある。ひとつは、もう長いこと会わなくなった人たちに対して抱いている気持ちをどうにか解消しようとすること。もうひとつは、自分が信頼を置くことができない者に対する興味のようなものかな。

__EP『Cold Fire』収録のタイトル・トラック「Cold Fire」では、韓国のアーティスト、DEANと〈HW&W Recordings〉のPomoが参加しています。彼らとのコラボレーションの経緯など、この曲の制作背景を詳しく教えてください。

Guillaume: DEANもPomoも、もともとインターネットを通じて知り合った。彼らが私たちバンドのファンでいてくれて、ラッキーなことにEPに参加してくれることになったんだ。DEANがロンドンにいるときにはいつも会っている。ちょうど今も、彼と一緒にいるよ!

__同じく、ポートランドを拠点とするUmilのメンバー、Reva Devitoが、「Snake Oil」に参加していますが、彼女を起用した理由を教えてください。

Dan: Revaの声はとてもセクシーだよね。彼女の声は、私が世の中の多くの曲に足りないと思っているもの、生っぽさのようなものを持っているんだ。80年代の音楽を思い出させるようなね。彼女の声はまるで1986年のAlexander O’ Nealのトラックから引っ張ってきたみたいに聴こえるんだ!

__「Don’t Bring Me Down」のMVは、Teme ImpalaのMV「The Less I Know The Better」の振付を担当しているTuixén Benetがディレクションを行っていますが、この映像のテーマを教えてください。例えば、前作収録の「Who’s Got You Singing Again」のMVは、ショートフィルムのような仕上がりになっていますが、映像制作にあたって共通して意識していることはあるのでしょうか。

Liywelyn: 彼女は本当にクレイジーなアイデアを思いつくんだ。ロサンゼルスにあるコリアタウンで、16mmフィルムを回したいと言い出した彼女に、誰が異議を唱えると思う? それと、「Who’s Got You Singing Again」に関しては、ソウルのFrancois Ozamuというとてもクールな監督がディレクションをしてくれた。彼は1980年代後半の日本映画に影響を受けたと言っていた。たとえばメロドラマのようなものかな?

__日本盤にはマイケル・ジャクソン「Human Nature」のカヴァーが収録されていますが、なぜこの曲をカヴァーしようと思ったのでしょうか。例えば、この曲の魅力はどのような点なのでしょうか。

Guillaume: 正確には、あの曲はTotoによって書かれ、演奏された曲だ。Totoは心地よい音楽という意味では典型のような存在だよ。Totoのメンバーが参加した楽曲なら、それを聴いてがっかりさせられるということは絶対にない。

__初来日公演が5月14日に代官山UNITで開催されますが、どのようなライブセットを予定していますか。

Tom: とにかく心地よいライブにしたい。ロンドンから素晴らしいミュージシャンを連れていく予定だから、ものすごいサックスのソロや、ディープなグルーヴ、そしてフレッシュな新曲たちを届けられるよ。EPの4曲以外にもやる予定だよ! とてもとても楽しみだ。東京にはずっと行きたくて、プレイしたかった場所だから、私たちにとって特別な体験になると思う。

Cold Fire:
1. Cold Fire (feat. DEAN and Pomo)
2. Snake Oil (feat. Reva DeVito)
3. Don’t Bring Me Down
4. Rachel
5. Human Nature [Bonus Track]
6. Cheapest Flight (Live) [Bonus Track]

At first, please tell us how you started the band.

Guillaume: Llywelyn and I met through mutual musician friends and decided to start a smooth music project together. We made a few demos and took them to Dan, a mutual friend who is an amazing producer and had a studio nearby. He decided to join in the project and 2 became 3. After we came up with something decent, he brought in Tom, and then Cheapest Flight happened.

Each of the members has different types of careers as hiphop producer, classical composer, house DJ, and singer-songwriter. Would you tell us how you members make songs? Are there divisions of roles?

Dan: We’re like a smooth music factory, all four of us bring something to the production line (laughs). Guillaume is a drummer, so he takes care of most of the groove elements, making sure it swings and feels classic. Lly specialises in harmony so he writes most of the crazy chords you hear. Tom has his amazing voice of course and writes all the lyrics. I chip in with the sampled sounds and vinyl crackle! If we ever find Giom writing the chords, Ll on groove, Tom on production and me on vocals, we know something’s wrong!

And also, are there artists you have been inspired or work you refer to in making songs as band?

Llywelyn: After ‘Cheapest Flight’ we started to listen to a lot more Japanese City Pop, and realised how similar it is to some of our music. City Pop has some very special qualities, bringing melancholy and emotion to groove-based music that can sometimes feel quite cold. So that, Steely Dan and anyone making modern music that is also smooth.

Your first work “Cheapest Flight” attracts a lot of attention as the song was played 3,000,000 times on Spotify. How did you make this song? Please tell us the production background.

G: It was the first song we finished together as a band, so we were still finding our way, but somehow everything fell into place. It was quick to write, at least, quick for us. We made a demo, and Tom wrote lyrics on it and sang! It was a lot of fun adding the horn parts at the end and recording Mike Lesirge’s amazing solo.

AlunaGeoge made the remix of “Cheapest Flight”. Why did you choose them to make the remix?

D: I’ve worked on a few of their records, they are good friends of mine. So we asked them to do us this favour. They are very talented guys, and we most definitely owe them a beer for that one!

Would you tell us the theme of the EP “Cold Fire”? For example, what does the title mean?

Tom: I think it could be a few things. The song’s partly about trying to deal with still having feelings for someone a long time after you last saw them. And also about that attraction being one you don’t feel you can quite trust.

The title track ‘Cold Fire’ features the Korean artist DEAN and Pomo from HW&W Recordings. How did you come to collaborate with them? Please tell us the production background.

G: Dean is someone we originally met online, same with Pomo. They’re fans of the band and we’re lucky that they were into contributing to the new EP. We hang out with Dean whenever he’s in London. He’s here right now!

Additionally, ‘Snake Oil’ features Reva Devito, the member of Umil, the band based in Portland. Why did you choose her to collaborate with?

D: Reva’s voice is super sexy. It has a rawness to it that I find missing in a lot of music. It actually reminds me of the ‘80s. She sounds like someone’s lifted her voice off an Alexander O’ Neal track from 1986!

Tuixén Benet, who composed the choreography of the video of Teme Impala’s ‘The Less I Know The Better’, directed the video of ‘Don’t Bring Me Down’. Please tell us the theme of the video of ‘Don’t Bring Me Down’. Moreover, the video of ‘Who’s Got You Singing Again’ is like a short-film. Would you tell us the important points in making videos of PREP?

L: She actually did the choreography for the Tame Impala video. She came with a really crazy idea, and wanted to film it on 16mm film in Koreatown in Los Angeles. How could we refuse? As for ‘Singing Again’, a very cool director from Seoul called Francois Ozamu did it for us. He was actually inspired by Japanese films of the late 1980s. Like a soap opera kind of thing?

The Japanese edition of “Cold Fire” includes the cover of Michael Jackson’s ‘Human Nature’. Why did you choose this song to cover? What do you think is the attractive point of the original song?

G: On a nerd level, that song was written and basically performed by Toto. If you’re a smooth music fan, Toto are the epitome of the genre. You can buy any record that features Toto members on it and you won’t be disappointed. Although they played on everything!

Your first Japan live show is going to be held in Unit in Daikanyama, Tokyo. What kinds of live performance are you planning?

T: Smooth. We’re bringing some amazing musicians with us from London, so there’ll be insane sax solos, deep grooves, and also the new ep freshly released – so people might know the words to more than just 4 songs! We’re very, very excited. Tokyo is somewhere we’ve all wanted to come and play for a long time, so this will be a really special one for us.

■公演情報
PREP JAPAN SHOW 2018
日程: 2018/5/24(木)
会場: 代官山 UNIT
時間: OPEN 19:00 / START 19:30
料金: ADV 4,500 yen / DOOR 5,000 yen(※税込み・別途1 DRINK代)

出演:
PREP

Guest:
PAELLAS

TICKET(※発売中):
ぴあ(Pコード:1147-84)
LAWSON(Lコード:75093)
e+

企画・制作:PLANCHA
INFO:UNIT 03-5459-8630

インタビュー・文・訳:志田麻緒
1996年生まれ。青山学院大学総合文化政策学部在籍。和声やソルフェージュ、楽典などを学びながら幅広いジャンルの音楽を楽しむ。