INTERVIEWSOctober/28/2017

[Interview]Kllo – “Backwater”

 オーストラリア・メルボルン出身の従兄弟Chloe KaulとSimon Lamによるプロジェクト、Kllo。2014年にファーストEP『Cusp』、2016年にセカンドEP『Well Worn』をリリースしている。そして先日、〈Ghostly International / Different Recordings / Good Manners Records〉より、彼らのデビュー・アルバムとなる『Backwater』をリリース。同作は、本人たちが初めて”もう子供ではない”と感じた作品であるという。

 本人たちの成長が反映されているという今作であるが、楽曲は孤独感や不安定さがテーマとなっているものが多く、アルバムタイトルの”Backwater”は、よどみ、停滞を意味する。

 今回、アルバム『Backwater』のタイトルに込められた意味や、それぞれの楽曲のコンセプトなどについてヴォーカルのChloeに話を聞くことができた。

__ChloeさんとSimonさんはいとこ同士だそうですが、二人で音楽制作を始めるようになったきっかけについて教えてください。

小さい頃から仲が良かったというわけじゃなくて。よくありがちな、家族の集まりがある時だけ会うみたいな、ちょっとぎこちない感じのいとこ同士だった。でも音楽作りはごく自然に始まった。母親たちが、何か一緒にやるべきだって提案してくれて、そこから始まってこれまで続けてきたって感じ。

__ファーストアルバム『Backwater』について。本作についてChloeさんは「自分たちはもう子供じゃないと初めて感じた」とおっしゃっていますが、過去にリリースしたEP2作品と今作とで異なっていると思うのはどんなところですか。

このアルバムに取り掛かっている間、すごく成長することができた。世間知らずでもなくなったし、すぐにでも成長してもっといろいろ真剣に考えなきゃいけなかったから。大人になったし、人としてだけでなく自分たちの音楽もより洗練されたと思う。だから今作はもっと成長したKlloが見れるかな。

__『Backwater』というタイトルは、停滞、よどみなどを意味する、少しネガティブな言葉ですが、このタイトルは、アルバム全体のテーマを象徴しているものなのでしょうか。

タイトルは、自分たちの人生が停滞していた時を表したもの。バンドとしては成長していたけど、他のことは保留にしなきゃいけなかった。恋愛とか、音楽以外に情熱を注いでいることとか、自分たちのバランスが全て停滞していた。アルバムの多くはそういうことを経験してる時に書かれた曲。ポジティブじゃないかもしれないけど、人生のあらゆる側面で、行き詰まっていると感じることは必然的なことだし、それが成長したり状況を改善することへの唯一の方法だって時もある。そのことに対してオープンでいれば、それは決してネガティブなことではないし、人々もそれに共感してそれほど孤独を感じることがなくなるから。

__今作の制作期間はどのくらいでしょうか。また、お二人がどのように制作しているのか、楽曲制作のプロセスを教えてください。

アルバムの制作には1年以上かかった。楽曲制作のほとんどをツアー中に行ったから、多くの曲がホテルやAirbnbで泊まったところで作られた。自分たち二人ともが満足できる方向性に楽曲制作を進めることができるから、曲づくりはいつも二人で同じ部屋で全て行ってる。

__「Virtue」は、”何かを失うまでその存在に気づかないということについて(”about not knowing what you’ve got till it’s gone,”)歌っているそうですが、何か具体的な経験が元になっているのでしょうか。

そう。私とその時付き合ってた人との関係を元にしてる。

__先日公開された「Downfall」のMVは、Chloeさんが「逃れなければならない場所から親しみのある懐かしい場所へ向かっていく様子」を捉えたものだそうですが、楽曲のコンセプトについて詳しく教えてください。また、MVは、楽曲のコンセプトをどのように反映していますか。

そのMVは、私の故郷でもあるメルボルンの冷たい都市風景から、サンシャインコーストの黄金色のトロピカルな色合いになっていく様子を追っている。サンシャインコーストはMVを手がけたFreyaが育った場所で、メルボルンは彼女が今住んでいる街なんだけど。私はMVの中で彼女の幼少期の思い出と今の家を象徴していて、それは私にとってとても特別だった。

この曲は必然的な崩壊に打ち勝つということについての曲なんだけど、私が敵意や孤独の場所から温もりや快適さのある場所へと冒険している様子を追うというMVがそれを象徴してる。MVの最後のサトウキビ畑のシーンは、私たちがそれを乗り越えてそこから前に進んでいかなきゃいけないという、この来たるべき解放を表してる。

__同MVはオーストラリア・クイーンズランド州出身のフォトグラファー兼フィルムメーカーFreya Esdersが手掛けたそうですが、このコラボレーションの経緯について教えてください。

「Downfall」をやる1年前にもFreyaと撮影したことがあって、彼女と一緒にいてすごく楽しかったし彼女のクリエイティビティの方向性もすごく気に入った。それから1年経って彼女にまた連絡して一緒にできないかって聞いたんだけど、幸運なことに彼女はMVの撮影に参加できることをとても喜んでくれた。彼女は情熱を持って曲や曲のイメージに力を注いでくれたから、制作にあたって物事をすごくスムーズで自然に進めることができた。

__先日公開された「Dissolve」は、スカイプでの電話を小耳に挟んだことがきっかけで生まれたそうですが、楽曲のコンセプトについて教えて下さい。

スカイプで誰かが喧嘩しているのを小耳に挟んで、そのあとすぐに自分のホテルの部屋に戻ってヴォーカルを録音した。スクリーン上でのやり取りは簡単に誤解を生んでしまうから、親密さの欠如がどんどん会話を激しくしていってた。これを見た時に自分と結びつけられるところがあった。この曲は強いメッセージを持っていて、自分を尊重することについて歌っている。

__Chloeさんは元々フォークミュージックを制作していて、SimonさんはI’llsのメンバーとしても活動していますが、それらの経験はKlloの制作にどのような影響を与えていますか。

全てに共通して言えるように、何か特定の職業で経験を積めば積むほど、より多くのことを学ぶことができる。自分たちのそういう経験は、自分たちがしっかり地に足をつけて、どういう音楽を作っていきたいのかがわかるようになる前の、試行錯誤の繰り返しのようなステージ段階だった。二人とも自分たちのそういう音楽の経験を、このプロジェクトに生かすことができている。

__今作のリリース後にはどのような予定が控えていますか。

ツアーを終えたら休暇をとって、また楽曲制作に取り掛かるつもり。

Backwater:
01. Downfall
02. Still Motion
03. Virtue
04. Predicament
05. Last Yearn
06. Backwater
07. Dissolve
08. By Your Side
09. Making Distractions
10. Too Fast
11. Nylon
12. Not Like Them

I’ve heard that you guys are cousins. How did you start making music together?

We were never really close growing up, we were those awkward cousins that only saw each other at family get togethers. We started making music very organically, our mum’s suggested we should try doing something together so we did and we have ever since.

Let’s talk about your upcoming first album “Backwater”. I read an interview on the internet, Chloe says “It’s the first time we hadn’t felt like kids anymore,“. What do you think is the difference between this first album and your previous EPs?

There was a lot of growth done during this album. We weren’t so naive anymore, we had to grow up quickly and start to take things more seriously. We had matured and refined not only as people but also our music. It’s a more developed Kllo.

Your album’s title, “Backwater” doesn’t really have a positive meaning. How does the title represent the whole theme of the album?

It was a moment in our lives where things were stagnant. We were progressing as a band but we had put our personal lives on hold. Our relationships, other passions and our balance had all come to a halt. A lot of this album was written on tour when we were experiencing this. It may not be positive but it’s inevitable to feel stuck in aspects of life and sometimes that’s the only way to grow and get better. Being open about it I don’t see as negative, as people can relate to it and not feel so alone in feeling this way.

How long did it take to complete “Backwater”? What is your creative process usually like?

It took us just over a year to make. We were touring majority of the writing process, so a lot of it was created in hotels and Airbnbs. We usually write everything in the same room because we can lead a song in the direction we are both happy with it.

I’ve heart that ‘Virtue’ is about “not knowing what you’ve got till it’s gone”. Did you write this song based on your personal experience?

Yes, me and my relationship at the time.

‘Downfall’’s music video has just come out. About the video, you said “It follows Chloe through from a place which she must escape, to a nostalgic place of familiarity.” What is the concept of the video and how does the idea of the song relate to the music video?

The video follows me through from the cold urbanscapes of Melbourne (my home city) to the golden tropical hues of the sunshine coast. The Sunshine coast is the place where the director Freya grew up and the Melbourne city is where she lives now. I am representing her childhood memories and her home of now, which was very special to me. This song is about overcoming the inevitable downfall and the video represents this by following my journey through from a place of hostility and isolation to a place of warmth and comfortability. The sugar cane field at the end of the video represents this release to come, that we must go through and then move on from.

Also, ‘Downfall’’s music video was directed by Freya Esders, who is a photographer/filmmaker from Queensland. How did this collaboration come about?

We did a shoot with her about a year before this and we really enjoyed her company and creative direction. We messaged her a year later and asked if she was available and lucky for us she was very excited to be a part of it. Finding someone so passionate and invested in the song and its representation made things really easy and natural to produce.

I’ve heard that ‘Dissolve’ was inspired by a Skype talk you overheard. What is the concept of the song?

I overheard a fight on Skype and soon after I recorded vocals in our hotel room. The lack of intimacy led to a heated conversation as things can be easily misinterpreted through a screen. I saw this and I related to it. It has a strong message, it’s about self respect.

I’ve heard that Chloe used to make folk music and that Simon is also a member of “I’lls”. How have these experiences influenced Kllo’s music?

Like everything, the more experiences made in a specific profession, the more that is learned. Those stages of our lives were the trial and error and the experimental stages before finding our feet and knowing what direction we wanted to take ourselves with music. We were able to take both our previous musical experiences and combine them into this project.

What’s coming up next for you after your release of “Backwater”?

After tour we are planning on having a break and then write more music again.

インタビュー・文・訳:小林香織
1994年生まれ。青山学院大学総合文化政策学部在籍。インディ、ポップ、アメリカのカルチャーなどを担当。